Big Vape: the rise and fall of Juul

De e-sigaret werd aangeprijst als een alternatief voor roken, dat niet de schadelijke gezondheidseffecten had. Toch is die kijk op het zogenaamde ‘vapen’ naïef.  Inmiddels is deze vorm van roken een verslaving voor velen en voor jongeren een reden om te beginnen met een ongezonde gewoonte. Hierover is een documentaire gemaakt genaamd Big Vape: the rise and fall of Juul. In dit artikel lees je meer over de documentaire en daarnaast is er ook beschreven hoe de mening van Stichting Stop Bewust veranderd is als het gaat om de e-sigaret.

De belofte van de e-sigaret

De documentaire gaat over een aantal jongeren die de gewoonte van roken prettig vonden, maar baalde van de negatieve effecten op hun gezondheid. Hierdoor gingen ze nadenken over een alternatief voor de e-sigaret. Dit deden ze in Silicon Valley, waar overbodig veel ruimte werd geboden voor nieuwe ideeën en technologieën. De missie was: de levens verbeteren van de één miljard rokers.

Toen ging het mis

Een mooie missie, maar hoe breng je die over aan het publiek? Er werd gekozen voor een campagne waarin ‘cool zijn’ centraal stond. Hierdoor werden veel jongeren bekend met het product. Toch was er een probleem: een groot deel van die jongeren begon juist te roken door de e-sigaret.

Big Vape wordt Big Tobacco

In de documentaire Big Vape: the rise and fall of juul zie je dat de marketingcampagne zo succesvol was dat de tabaksindustrie dat ook door had en hier in mee wilde gaan. Uiteindelijk kocht het tabaksbedrijf Altria een groot aandeel in Juul, dit leidde tot veel kritiek. Aangezien een hoop Juul medewerkers juist tegen Big Tobacco waren.

Mening Stichting Stop Bewust

Als Stichting Stop Bewust hebben wij ook gezien dat de e-sigaret haar belofte om bij te dragen aan stoppen met roken niet heeft waargemaakt. Het ‘vapen’ heeft juist een nieuwe generatie in aanraking gebracht met het zeer verslavende stof nicotine. Om die reden raden wij de e-sigaret af als stopmethode.

Meer informatie over betrouwbare stopmethodes

Wanneer je echt van de sigaret af wil zijn daar verschillende betrouwbare methodes voor. Over die manieren van stoppen vertellen we je graag meer. Dit doen wij via kosteloos telefonisch contact. Onze stopadviseurs staan klaar om al je vragen te beantwoorden. Zorg dus dat je niet wordt meegenomen in de volgende verslaving en pak je stopkans.

IK KAN STOPPEN