Canada waarschuwt roker voor sigaret

Het wordt in Canada verplicht om op elke sigaret een boodschap te plaatsen. Deze boodschap zal gaan over de gevaren van roken. Wat voor teksten er precies op de sigaretten worden geplaatst en wat ze ermee hopen te bereiken lees je in dit artikel.

Waarschuwing op elke sigaret

In Nederland kennen we de zeer onsmakelijke plaatjes op pakjes sigaretten. Voor Canada gaat dit niet ver genoeg: zij gaan een boodschap op elke sigaret verplichten. Voorbeeld van zo’n boodschap is ‘poison in every puff’, in het Nederlands betekent dat gif in elk trekje. Een andere boodschap is: sigaretten leiden tot kanker. De waarschuwing zal vanaf 31 juli 2024 te zien zijn op alle grote sigaretten. Voor de normale en kleine sigaretten geldt dat de waarschuwing uiterlijk 30 april 2025 zichtbaar moet zijn. Canada is het eerste land dat komt met deze maatregel. Eerder was het ook al het eerste land dat plaatjes op pakjes sigaretten verplichtte. Maatregelen tegen roken doet het land niet voor niets. In canada overlijden jaarlijks 48.000 mensen aan de gevolgen van tabak. De Canadese overheid hoopt onder andere met deze maatregel dit aantal te verlagen.

Stevige maatregelen

Wereldwijd lijkt het gevaar van roken steeds vaker te leiden tot strengere regels. Zo is in Nieuw-Zeeland het levenslange rookverbod in het leven geroepen. Dit verbod betekent dat mensen die geboren zijn op of na 1 januari 2009 nooit mogen gaan roken. In Nederland is pas geleden voorgesteld om de sigaretten een andere kleur te geven. Dit zou ze minder aantrekkelijk moeten maken.

Rookvrij, dat kan jij!

Roken is voor velen een hardnekkige verslaving. Iedere roker weet dat het een slechte gewoonte is, maar hoe kom je ervan af? Wees gerust, je hoeft het niet alleen te doen. Onze stopadviseurs staan voor je klaar om je te helpen met al jouw vragen over stoppen met roken. Deze professionals geven jou kosteloos advies, zodat jij klaar bent voor een rookvrij leven.

IK PAK MIJN STOPKANS