Waarom is Champix niet meer leverbaar?

Sinds juli 2021 is Champix niet meer leverbaar. Voor veel stoppers bood dit middel uitkomst. Uit onderzoek blijkt namelijk dat stoppen met een hulpmiddel beter werkt dan zonder. Veel stoppers gebruikten Champix, maar er zijn ook andere middelen die effectief kunnen zijn. In deze blog meer over de levering van Champix, de werking ervan en de mogelijke alternatieven.

WAT IS CHAMPIX?

Champix is een middel dat gebruikt wordt tegen de ontwenningsverschijnselen die vaak voorkomen wanneer je stopt met roken. Het medicijn zorgt ervoor dat de hersenen minder gevoelig zijn voor nicotine. Hierdoor neemt het verlangen naar sigaretten af. Champix kan in sommige gevallen bijwerkingen hebben. Voorbeelden hiervan zijn misselijkheid, hoofdpijn, slapeloosheid en neusverkoudheid. De meeste mensen ervaren geen bijwerkingen.

CHAMPIX NIET GELEVERD

Stoppen met roken kan niet langer met Champix: Pfizer (de fabrikant) levert het middel niet meer. Hoe lang dit zal duren is nog onduidelijk. Door verschillende partijen is vastgesteld dat bij de productie van Champix nitrosamine ontstaat. Deze stof is mogelijk kankerverwekkend. Genoeg reden dus om de levering van het middel (tijdelijk) stop te zetten. Misschien kan Pfizer het probleem oplossen, maar hierover is nog weinig informatie vrijgegeven.

ALTERNATIEVEN VOOR CHAMPIX

Gelukkig zijn er verschillende alternatieven. Zo zijn nicotinehoudende pleisters, kauwgom of tabletten voor veel mensen een oplossing. Deze middelen helpen om de ontwenningsverschijnselen te minimaliseren. Ontwenningsverschijnselen ontstaan als je lichaam ineens geen nicotine meer binnenkrijgt. Met nicotinevervangers bouw je de hoeveelheid nicotine stapsgewijs af, zodat je er langzaam aan went om niet te roken. Verder zijn er ook andere medicijnen die helpen bij het stoppen met roken. Zo kunnen ook Zyban en Notrilen voorgeschreven worden. Ook deze middelen verminderen de ontwenningsverschijnselen. Advies en voorschrijven van medicijnen gebeurt altijd in overleg met een arts. Welk hulpmiddel geschikt is hangt af van de stopper.

HULP BIJ STOPPEN

Er is ontzettend veel keuze in hulp. En welke methode past het beste bij jou? De telefonische stopadviseur kan hier samen met jou naar kijken. In een adviesgesprek ontvang jij goede informatie en persoonlijk advies. Zo weet jij hoe je het stoppen met roken succesvol kan aanpakken en of een vergoeding via de zorgverzekeraar beschikbaar is. Het is kosteloos en vrijblijvend.

WELKE STOPMETHODE PAST BIJ MIJ?