Aantal rokende jongeren daalt niet meer

Hoewel het aantal rokers onder jongeren de afgelopen jaren dalende was, is het dalen van dit cijfer inmiddels gestopt. 17 procent van de jongeren zegt ooit een sigaret te hebben gerookt. Wat is de reden voor de gestopte daling van rokende jongeren? En hoe kunnen zij worden ontmoedigd om te beginnen met roken? Lees het in deze blog!

Daling rokende jongeren gestopt

Het Trimbos-instituut en de GGD’s hebben onderzoek gedaan onder scholieren van middelbare scholen en basisscholen. Hieruit blijkt dat 17 procent van de scholieren ooit een sigaret gerookt heeft. Twee jaar geleden was dit cijfer ongeveer gelijk. In twintig jaar tijd is dit cijfer flink gedaald: in 1999 zei 54 procent van de scholieren wel eens gerookt te hebben. Uit het onderzoek blijkt dat verschillen in opleidingsniveau een rol spelen. 12 procent van de vwo’ers zegt een keer een sigaret opgestoken te hebben, tegenover 25 procent van de vmbo’ers.

Wat is de meest effectieve manier om jongeren te laten stoppen met roken?

Gera Nagelhout, bijzonder hoogleraar gezondheid en welzijn aan de Universiteit Maastricht, stelt dat extra voorlichting op scholen niet helpt voor een verdere ontmoediging van het roken onder jongeren met een laag opleidingsniveau. Roken is voor veel van hen iets wat ze meekrijgen vanuit hun gezinssituatie. Hier zou de focus van het preventiebeleid dan ook op moeten liggen volgens Nagelhout.
Daarnaast stelt March Willemsen, hoogleraar Tabaksontmoediging aan de Universiteit Maastricht dat het laten stijgen van prijzen jongeren ontmoedigt om te gaan roken. Vooral jongere rokers zijn erg gevoelig voor de prijs. Het verminderen van verkooppunten kan ook helpen, zegt hij.

Kan het cijfer van rokende jongeren nog lager?

Volgens Willemsen is het belangrijk om naar het percentage van jongeren in Nederland te kijken dat dagelijks rookt. Dit is 1,8 procent, volgens Willemsen al de ondergrens. Volgens hem zullen er altijd jongeren nieuwsgierig blijven naar roken. Voorkomen is in zulke gevallen bijna onmogelijk. Naast het verminderen van verleidingen is het daarom belangrijk dat er voldoende steun is bij het stoppen met roken, bijvoorbeeld in de vorm van professionele begeleiding.

Om de doelen vanuit het Nationaal Preventieakkoord te halen, zullen er meer maatregelen nodig zijn volgens de instituten. Een van de  doelen die de overheid samen met zeventig andere organisaties heeft opgesteld in dit akkoord, is een rookvrije generatie in 2040.

Imago van rokers onder jongeren

Eerder bleek uit onderzoek dat 66 procent van de jongeren liever seks heeft met iemand die niet rookt dan met een roker. Tieners hebben daarnaast liever verkering met iemand die niet rookt. 85% van de ondervraagde tieners liet dit weten. Het imago van rokers onder jongeren is dus flink verslechterd: roken wordt als onaantrekkelijk gezien, terwijl een aantal jaar geleden het tegenovergestelde het geval was. Jongeren zien roken niet meer als stoer, maar als smerig.

Betrouwbare informatie en advies over stoppen met roken

Stichting Stop Bewust is jouw keuzehulp bij het stoppen met roken. Er zijn zoveel hulpmiddelen en stopmethodes, maar welke past het beste bij jou? Onze telefonische stopadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen zij jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan.

Help mij met een stopplan!