De gevaren van derdehands rook

Iedereen kent het wel, je bent zelf niet aan het roken, maar in je buurt steekt iemand anders een sigaret op. Hierdoor adem je wel een deel van de gevaarlijke stoffen in. Dit fenomeen wordt ook wel meeroken of tweedehands roken genoemd. Wat veel mensen niet weten is dat er ook derdehands rook bestaat. In dit blog lees je wat dat precies inhoudt en waarom het gevaarlijk is.

Derdehands rook

Veel mensen roken even buiten, of gaan apart staan, zodat andere mensen geen last hebben van de rook. Helaas ontkomen andere mensen hiermee niet aan de gevaarlijke stoffen. Die stoffen blijven namelijk ook in kleding en op het lichaam zitten waardoor anderen er weer mee in contact komen. Wanneer rook zo verspreid wordt, heet het derdehands rook. Deze rook is minder intens dan tweedehands rook, maar blijft wel langer aanwezig.

Gevaar voor kinderen

Vooral baby’s en jonge kinderen hebben last van derdehands rook. Veel ouders denken met de beste bedoelingen: ik rook mijn sigaretje wel buiten. Helaas komen kinderen hierdoor toch met de schadelijke stoffen in aanraking. Zij kunnen de stoffen binnen krijgen door lichamelijk contact, inademen of door spullen in de mond te stoppen waar schadelijke stoffen op zitten. De gezondheid van een kind kan worden aangetast door de giftige stoffen. Daarnaast kunnen aandoeningen zoals astma nog heftiger worden. Gelukkig blijkt ook dat de klachten van kinderen minder heftig worden als de ouders stoppen met roken.

Documentaire derdehands rook

De campagne PUUR rookvrij heeft een documentaire gemaakt over de schadelijkheid van derdehands rook. In die documentaire worden ouders gevolgd die buiten roken voor hun kinderen. Vervolgens wordt met uv-licht weergegeven waar de rook terecht is gekomen. Zowel tafels, knuffels van de kinderen en eten zijn bedekt met de rook. De ouders zijn erg geschokt en geven aan te willen stoppen met roken om hun kinderen te beschermen.

Wil jij ook stoppen met roken?

Wil jij stoppen met roken voor jezelf of je kinderen, dan hoef je dat niet alleen te doen. Veel mensen willen stoppen, maar weten niet hoe ze dit aan moeten pakken. Onze stopadviseurs beantwoorden gratis al jouw vragen. Ze houden rekening met je valkuilen en helpen je op basis daarvan bij het vinden van de juiste stopmethode.

Ik pak mijn stopkans