De verschillende stoppers in Stoptober

Stoptober is begonnen en dat betekent dat veel rokers de uitdaging aangaan om 28 dagen te stoppen. Nu kent Stoptober verschillende soorten stoppers, allemaal met hun eigen insteek. In dit blog lees je meer over die stoppers.

De ene stopper is de andere niet

Stoptober is een kans om te laten zien dat jij de sigaret links kan laten liggen. Wat mij opvalt is dat er tijdens deze maand verschillende groepen stoppers zijn. Binnen de ene groep vind je mensen die wel mee willen doen, maar tegelijkertijd aangeven dat ze niet weten of ze het vol gaan houden. De tweede groep bestaat uit rokers die wel zeker weten dat zij Stoptober succesvol willen afronden, maar daarna waarschijnlijk weer gaan roken. Tot slot is er een groep die gestopt wil blijven, de zogenaamde permanente stoppers.

Stoptober niet goed begrepen

Iedereen is vrij zijn eigen invulling te geven aan Stoptober. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die het doel van deze actie niet begrijpen. Sommigen stoppen een maand om dan vervolgens weer vrolijk een sigaret op te steken. Dat is jammer, want na één maand heb je namelijk de ontwenningsverschijnselen overwonnen en een nieuwe gewoonte aangeleerd, namelijk: rookvrij zijn. Dat is heel erg knap en daar mogen de stoppers best trots op zijn. Aan iedereen die het volhoudt is mijn oproep dan ook: ga vooral zo door! Het is goed voor je gezondheid en je portemonnee. Na een maand volhouden heb je al laten zien dat je het kan. Stop dus niet voor Stoptober, maar voor jezelf.

Pak je stopkans

Stoppen in en na Stoptober? Dat kan, praat kosteloos met een professionele adviseur. Zij kennen de vragen waar stoppers mee kampen. Denk aan vragen als: wordt een stopprogramma vergoed of wat is de beste methode om van de sigaret af te komen? Een rookvrij leven hoef je niet alleen te doen en met hulp van een stopadviseur gaat jouw verslaving in rook op.

Door: Bart Janssen