De voor- en nadelen van het nieuwe medicijn Decigatan

Eind september 2022 is er een nieuw medicijn beschikbaar genaamd Decigatan. Dit medicijn heeft enkele voordelen ten opzichte van andere hulpmiddelen bij het stoppen met roken. In onze blog lees je alles over dit middel.

Decigatan

De werkzame stof van Decigatan heet cytisine. Over dit middel is al langer bekend dat het mogelijk zou kunnen bijdragen aan een succesvolle poging om te stoppen met roken. Een voordeel van Decigatan ten opzichte van Champix bijvoorbeeld, is dat het goedkoper is. Daarnaast krijg je door dit medicijn minder bijwerkingen dan bij vergelijkbare middelen. Eind september zal Decigatan daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Je kunt het medicijn alleen krijgen op recept. Het is verstandig om dit soort medicijnen te gebruiken onder begeleiding van een Stoppen met Roken coach of de huisarts.

Bijwerkingen Decigatan

Het overgrote deel van de gebruikers ervaart geen bijwerkingen. Toch kunnen er in een enkel geval bijwerkingen optreden bij het gebruik van Decigatan. Deze lijken op de bijwerkingen van Champix, omdat het middel een vergelijkbare structuur heeft. Voorbeelden van bijwerkingen zijn:

• Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Slechter slapen

De volledige bijsluiter is te vinden via deze link: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/bijsluiters/h118544.pdf.

Is Decigatan voor iedereen?

Decigatan (en stoppen met roken medicijnen in het algemeen) zijn niet geschikt voor iedereen. Er zijn verschillende groepen die dit middel niet mogen gebruiken.

De eerste groep bestaat uit mensen met (kans op) psychiatrische problemen. Daarnaast mogen mensen met hart- en vaatziekten dit middel niet gebruiken. Ook voor zwangere vrouwen is dit middel ongeschikt. Verder zijn er nog medicijnen die niet met dit middel gecombineerd mogen worden.

Wil jij ook een stoppoging doen?

Veel rokers willen een stoppoging doen, maar vinden het lastig te bepalen hoe ze het best kunnen beginnen. Werkt stoppen beter met stopcoach, of met een medicijn zoals Decigatan? Dat zijn vragen waarmee onze stopadviseurs je kosteloos verder kunnen helpen.

IK WIL GRAAG STOPADVIES

Disclaimer

Stichting Stop Bewust (hierna: “SSB”) beoordeelt niet of stoppen-met-roken-medicatie in een individueel geval wel of niet geschikt is. SSB geeft geen medisch advies. Starten of stoppen met stoppen-met-roken-medicatie, of een medische behandeling dient altijd te gebeuren onder begeleiding van een arts. Alle informatie die door SSB wordt verstrekt, is niet bedoeld voor het stellen van een diagnose of vaststelling van een behandeling. Het is niet de bedoeling dat deze informatie consultatie van een arts vervangt. SSB is nimmer aansprakelijk voor het gebruik van de bedoelde informatie, evenmin als voor het gebruik van stoppen-met-roken-medicatie. De door SSB aangeboden informatie en gebruik van stoppen-met-roken-medicatie is geen vervanging van een medische behandeling. U bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik en de juiste interpretatie van deze informatie en het gebruik van stoppen-met-roken-medicatie. SSB aanvaardt ter zake geen enkele aansprakelijkheid. Bij lichamelijke en psychische klachten en bij twijfel bij gebruik van stoppen-met-roken-medicatie raadt SSB nadrukkelijk aan om een arts te raadplegen. SSB is nimmer aansprakelijk voor enige schade, waaronder mede begrepen emotionele en fysieke schade, verergering van ontwenningsverschijnselen en schade voortvloeiend uit beslissingen die u heeft genomen. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de door u ter zake gemaakte keuzes, uw eigen gedrag en de consequenties die daaraan zijn verbonden.