Extra vakantiedagen voor niet-rokers: Een eerlijke beloning of oneerlijke maatregel?

In een wereld waar roken steeds minder normaal wordt, heeft een Japans bedrijf een nieuw concept ingevoerd: 6 extra vakantiedagen voor niet-rokers. Het bedrijf hoopt hiermee rokers aan het denken te zetten. Een interessante discussie, is het terecht dat werknemers die niet roken een compensatie krijgen voor het niet nemen van rookpauzes of is dit oneerlijk?

Extra vakantiedagen als compensatie

Het idee van extra vakantiedagen voor niet-rokers is gebaseerd op het principe van gelijkheid op de werkplek. Rokers die regelmatig pauzes nemen om te roken, besteden minder tijd aan hun werk dan hun niet-rokende collega’s. Stel dat je in totaal 3 tot 4 keer per dag een rookpauze neemt van 5 minuten, hebben rokers met een 5 daagse werkweek 1,5 uur extra pauze. Wanneer je dit omrekent naar 46 weken (een jaar zonder vakanties) gaat het om 69 meer vrije uren. Dit betekent dat een roker in totaal 8 extra vrije (werk)dagen heeft.

Een bedrijf in Japan, Takao Asuka, heeft dit ‘ongelijkheidsprobleem’ erkend en heeft besloten om niet-rokers extra vakantiedagen te geven ter compensatie. Volgens de directeur van het bedrijf hoopt hij hiermee rokers aan te moedigen om te stoppen. Hij wil liever belonen in plaats van te straffen.

Maatregel ook in Nederland?

Zou dit in Nederland ook een goede maatregel zijn om mensen te laten stoppen met roken? Hoewel het idee op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, zijn er ook andere zaken die meespelen, bijvoorbeeld dat steeds meer mensen thuiswerken. Er zijn zoveel verschillende beroepen, waarbij de werkplek anders is dan bij een ander beroep, dat het bijna onmogelijk is om deze regel landelijk door te voeren. Ik denk dat het idee heel goed is, maar de uitvoering te moeilijk. Daarnaast kan dit verdeeldheid op de werkvloer veroorzaken. Rokers kunnen zich benadeeld voelen zonder extra vakantiedagen en zich keren tegen niet-rokers, die in hun ogen onterecht voorgetrokken worden. In plaats van deze maatregel zou er bijvoorbeeld een stoppen met roken programma aangeboden kunnen worden. Zo stimuleer je toch je werknemers om te stoppen met roken, maar ontstaan er geen negatieve gevolgen.

Door: Bart Janssen