Feestdagen & goede voornemens - Stichting Stop Bewust

Feestdagen en goede voornemens: stoppen met roken

Het einde van het jaar is weer in zicht en dit betekent veel feestdagen én goede voornemens. Nu vraag je jezelf misschien af: hoe ga ik dit aanpakken? In onze blog geven wij je tips om 2019 goed af te sluiten en voorbereid 2020 in te gaan.

Stoppen met roken in 2019? Zo houd je vol tijdens de feestdagen.

Heb je veel feestjes of borrels gepland in het oude jaar? Dan zou je een stopdatum kunnen kiezen die pas na de feestdagen is. Wil je toch nog stoppen in het jaar 2019? Super knap! Dan hebben we hier wat tips voor je op een rijtje gezet:

  • Vermijd tijdens feestjes en borrels mensen die roken. Onderschat niet dat het verband tussen gezelligheid en roken snel gelegd wordt.
  • Maak daarnaast afspraken met rokers. Het is bijvoorbeeld vervelend als jij aan het stoppen bent, maar iemand in huis aan het roken is. Voor de meeste mensen helpt het daarnaast om te vertellen aan vrienden, familie en collega’s dat je gaat stoppen met roken.
  • Pas op met alcohol tijdens de feestdagen. Alcohol wordt vaak gedronken in combinatie met roken en stimuleert de behoefte aan een sigaret. Daarnaast werkt alcohol drempelverlagend. Ga wat eerder naar huis als je na een paar drankjes merkt dat de neiging naar het roken ernstig toe gaat nemen!
  • Overweeg om gebruik te maken van begeleiding en/of hulpmiddelen. De kans op definitief stoppen met roken wordt vergroot wanneer je gebruik maakt van professionele begeleiding. Vraag hieronder een stopplan aan en Stichting Stop Bewust kan je informeren over passende begeleiding en/of hulpmiddelen.

Ik wil nu stoppen met roken

Frisse start in 2020: stoppen met roken

Super, je wil gaan stoppen met roken in het nieuwe jaar! Om je voor te bereiden op dit goede voornemen, zetten we een aantal tips voor je op een rij.

Tip 1: Stel in de kerstvakantie de balans op

Het is belangrijk om te starten met een goede voorbereiding. Stel daarom in de kerstvakantie al de balans op. Bedenk voor jezelf wat de voor- en nadelen zijn van het roken en niet roken. Zorg er daarnaast voor dat je motivatie duidelijk is, bijvoorbeeld: “Ik stop voor mijn eigen gezondheid en die van mijn kinderen.” Of: “Ik stop met roken, omdat ik het te duur vind.”

Tip 2: Bereid je voor op moeilijke momenten in 2020

Stoppen met roken is zeker niet gemakkelijk en je komt beslist moeilijke momenten tegen.
Stel daarom vast waarom, wanneer en waar je rookt. Wat zijn voor jou de moeilijkste momenten om niet te roken? Bijvoorbeeld: “Als ik veel stress heb, vind ik het moeilijk om niet te roken.” Of: “Ik vind het moeilijk om niet te roken als ik in het gezelschap ben van andere mensen die roken.” Bedenk concrete alternatieven voor deze momenten. Onze tips voor het omgaan met een moeilijk moment tijdens het stoppen met roken kunnen je hierbij helpen. 

Tip 3: Minderen

Voor sommige rokers kan het helpen om eerst te minderen. Minder niet verder tot je het aantal van 6 sigaretten per dag bereik hebt. Vanaf 6 sigaretten wordt het voor de meeste mensen namelijk moeilijk doordat de periodes tussen het roken van de laatste sigaretten veel langer wordt. Hierdoor zakt het nicotine-niveau in het lichaam veel verder dan je gewend bent en is het roken extra lekker, dus extra belonend. Als je dit punt dus bereikt hebt, kun je het beste geheel stoppen.

Tip 4: Kies begeleiding en/of een hulpmiddel

In het stopplan van Stichting Stop Bewust kiezen we samen welke begeleiding je nodig hebt en welk hulpmiddel bij jou past. Door de combinatie van begeleiding en hulpmiddelen wordt de kans op succes vergroot!

Goed nieuws! Vanaf 2020 brengen zorgverzekeraars in vrijwel alle gevallen geen eigen risico meer in rekening bij reguliere stoppen-met-roken programma’s. Wil je meer informatie over de vergoeding? Bekijk dan onze pagina over de stoppen met roken vergoeding in het jaar 2020?

Ik wil stoppen met roken in 2020