Help mijn kind rookt!

Je kind komt op een gegeven moment waarschijnlijk in de fase waarin ze gaan ontdekken en experimenteren. Het kan als ouder moeilijk zijn om met deze situatie om te gaan. Hoe kom je erachter of je kind rookt, hoe voorkom je dat je kind gaat roken en wat kun je doen als dit wel gebeurt? Lees in dit blog om te leren hoe je je kind kan sturen in hun experimentele fase.

Waarom begint mijn kind met roken?

Er zijn verschillende redenen waarom jongeren beginnen met roken. Wanneer je dit jongeren vraagt zeggen ze vaak dat ze zijn begonnen uit nieuwsgierigheid, omdat vrienden of familie roken of omdat ze het lekker vinden. Ook het zien van roken in films of series kan bijdragen aan het ontstaan van deze gewoonte bij jongeren. Veel mensen denken dat jongeren het vooral doen om erbij te horen of stoer te zijn, maar jongeren ontkennen dit vaak. Het is belangrijk om te weten dat roken vaak meerdere oorzaken heeft dan alleen de behoefte aan nicotine.

Hoe kom ik erachter of mijn kind rookt?

Het kan moeilijk zijn om te ontdekken dat je kind rookt, omdat jongeren hun rookgedrag vaak verbergen voor hun ouders. Enkele tekenen waar je op kunt letten: het vinden van sigaretten of aanstekers in, de geur van rook op hun kleding of adem en gedragsveranderingen zoals geheimzinnigheid of prikkelbaarheid. Ook kunnen ze minder eetlust hebben en kan hun conditie achteruitgaan.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn kind gaat roken?

Het liefst wil je natuurlijk dat je kind niet begint met roken. Maar hoe voorkom je dat je kind gaat roken? Hier zijn een aantal tips waarmee jij jezelf en jouw kind kunt voorbereiden op de dag dat ze in de verleiding komen om een sigaret te proberen.

Wees een rolmodel. Geef je kind het goede voorbeeld door zelf gezonde gewoontes te tonen. Stoppen met roken of rookvrij blijven kan een krachtige boodschap zijn voor je kinderen. Het is bewezen dat kinderen van rokers een grotere kans hebben om zelf ook te gaan roken.

Vertel je kinderen over de gevolgen van roken, denk daarbij niet alleen aan de gezondheidsrisico’s maar ook vooral aan dingen zoals slechte lichaamsgeur en blut raken.

Leer je kinderen om te gaan met groepsdruk. Leer hoe ze nee kunnen zeggen en oefen dit met ze. Geef ze de vaardigheden om zelfverzekerd hun grenzen aan te geven.

Blijf betrokken. Blijf betrokken in het leven van je kind en geef ze de ruimte om zich vrij te uiten. Toon interesse in hun welzijn en geef ze ruimte om hun gevoelens en ervaringen te delen.

Overweeg een beloning in te zetten. Je kunt zelfs een tweedelige of herhaaldelijke beloning in stellen om je kind aan te sporen rookvrij te blijven. Let wel op dat je kind niet stiekem gaat roken.

Vreemde ogen dwingen. Jongeren nemen vaak weinig aan van ouders, maar vaak wel van anderen. Bedenk wie in jouw  omgeving goede invloed heeft op jou kind en vraag of zij jouw kind kunnen vertellen over de gevaren van roken. Dit kan iemand zijn die kennis heeft over gezondheid of iemand die zelf is gestopt met roken.

Wat kan ik doen als mijn kind rookt?

Het is moeilijk om je kind weer van de sigaret af te krijgen als ze zijn begonnen. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen die de kans vergroten dat het wel lukt.

Praat met je kind over roken, hun motieven en de gevolgen hiervan. Let wel op dat u open blijft en oordeel niet gelijk. Zo is de kans het grootst dat zij ook open zullen zijn over hun gedrag. Wij geven je een aantal tips.

Zoals al eerder genoemd, zorg voor open communicatie. Praat met je kinderen over roken op een eerlijke manier. Luister naar hun perspectief en geef hen ruimte om vragen te stellen. Wees begripvol en zorg ervoor dat ze zich niet aangevallen voelen.

Toon interesse in hun gedrag en stel vragen terug. Stel vragen als: Hoe ben je begonnen? Wat vind je zo fijn/leuk aan roken? Wat vind je niet fijn aan roken? Hoe gaat dat roken? Wanneer rook je? Wanneer rookt iemand veel? Wat zijn de risico’s/gevolgen van roken? Stel deze vragen om meer begrip te krijgen en een open gesprek te stimuleren.

Wacht met het geven van je mening en het stellen van regels. Geef je kind eerst de ruimte om zich vrij te uiten en geef pas later in het gesprek aan wat jij vindt en welke regels je wilt stellen. Neem als ouder je verantwoordelijkheid en doe er alles aan om je kind niet voor hun 18e te laten roken.

Conclusie

Door actief interesse te tonen in het leven van je kind, er open over te praten en eerlijk en betrouwbaar erover te informeren, kun je als ouder bijdragen aan het voorkomen van roken bij je kinderen en hen helpen bij het stoppen als ze al begonnen zijn. Voor meer informatie of advies, vul dit contactverzoek in en we bellen je kosteloos en vrijblijvend terug!