Hoe ongezond is de e-sigaret?

Roken met behulp van een e-sigaret is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Het zogenaamde ‘dampen’ of ‘vapen’ is vooral bij jongeren steeds populairder. Toch is er nog veel onduidelijkheid over de gezondheidsrisico’s. Hoe gevaarlijk is vapen en is het een goed alternatief voor de sigaret? In onze blog brengen we de e-sigaret in beeld.

Wat is vapen?

Een e-sigaret bevat een tank met e-liquid. Deze vloeistof wordt tijdens het gebruik van de e-sigaret verhit en de damp wordt vervolgens geïnhaleerd. In de vloeistof zit geen tabak, maar wel nicotine.

E-sigaret gezonder dan ‘gewoon’ roken?

De meeste rokers weten dat de e-sigaret ongezond is, maar is deze vorm van roken minder gevaarlijk dan ‘gewoon’ roken? Tijdens het roken van een e-sigaret krijg je geen tabak binnen, maar wel nicotine en andere giftige stoffen. Naar alle waarschijnlijkheid is vapen minder slecht voor de gezondheid dan het roken van sigaretten. Toch is er nog weinig bekend over de lange termijn effecten van de e-sigaret. Daarnaast lijkt het erop dat vapen voor jongeren wel net zo gevaarlijk is als het roken van sigaretten. Verder is vapen erg verslavend en dat maakt het extra risicovol.

Vapen populair bij jongeren

Onder jongeren is het vapen erg populair. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de jongeren wel eens gevaped heeft. Zij bestellen vaak e-sigaretten online, omdat dit voor hun makkelijker is dan ‘gewone’ sigaretten halen in de winkel. Het vapen leidt ertoe dat de hersenen van jongeren worden verstoort, met een verminderde concentratie als gevolg.

De e-sigaret als stopmethode

Sommige rokers willen stoppen door de hoeveelheid nicotine af te bouwen. Dit is mogelijk met behulp van de e-sigaret. Door af te bouwen kunnen ontwenningsverschijnselen minder heftig zijn. Toch is dit geen garantie op succes, aangezien roken niet alleen een fysieke, maar ook een mentale verslaving is. De rookmomentjes hou je door het vapen in stand.

Jouw eerste stap: telefonisch stopadvies

Zet ook jouw eerste stap en raadpleeg gratis een van onze stopadviseurs. Zij weten als geen ander dat stoppen met roken moeilijk kan zijn, maar vinden met jou een manier waarop jij succesvol afscheid kunt nemen van de sigaret.

IK PAK MIJN STOPKANS