Hoe word je een niet-roker?

Jaarlijks nemen mensen zich voor om te stoppen met roken. Ze willen hun (rook)gedrag veranderen. Maar hoe verander je hierbij ook jouw identiteit als roker? In deze blog leggen we uit wat het verschil is en hoe je een niet-roker wordt.

Een vergelijking

Je kunt jezelf verplichten om geen vlees meer te eten omdat je dat milieubelastend en dieronvriendelijk vindt. Als je echter een echte vleeseter bent, dan zul je waarschijnlijk altijd naar een stukje vlees blijven verlangen. Waarom? Omdat je alleen je gedrag aangepakt hebt en niet jouw identiteit. Je blijft als het ware een vleeseter die alleen geen vlees eet. Of een alcoholist die niet drinkt.

Op deze manier wordt een gedragsverandering een eeuwige kwelling. Je gedrag is veranderd, maar je identiteit nog niet. Het is natuurlijk goed dat je een switch gemaakt hebt, want het nieuwe gedrag is beter voor jezelf en je omgeving. Misschien is het echter mogelijk een stapje verder te gaan en ook je diepere (identiteits)niveau te veranderen.

Stoppen is geen doel, maar een middel

Bij roken zit het precies hetzelfde. Er lopen genoeg mensen rond die al lang gestopt zijn maar die zich diep van binnen nog steeds een roker voelen. Omdat ze nog altijd die rokersidentiteit hebben, kan het ook gemakkelijk weer misgaan. Na een periode gestopt te zijn is het risico dan groot dan ze op een gegeven moment toch weer opnieuw beginnen met roken.

Dit feit wordt ondersteund door recent onderzoek van psycholoog Eline Meijer aan de Universiteit van Leiden. De resultaten lieten zien dat rokers die zichzelf meer zien als niet-rokers of stoppers die sterkere stopintenties hebben, meer geneigd zijn om een stoppoging te ondernemen en succesvol te stoppen en positiever reageren op het rookverbod.

Betekenis niet-roker

Een niet-roker is dus iets anders dan iemand die niet rookt. Waaraan kun je merken dat je een niet-roker bent geworden?

• Er zijn nauwelijks nog momenten dat je verlangt naar een sigaret.
  • Heb je een moment dat je verlangt naar een sigaret? Dan kun je de verleiding weerstaan.
  • Je bent ervan overtuigd dat je beter af bent zonder roken.
  • Je geniet van de voordelen van het niet-roken.
  • Je voelt je bevrijd van een last, namelijk het roken

Hoe word je een niet-roker?

Als je stopt met roken dan zou je doelstelling kunnen zijn om te leren om niet te roken op momenten en plaatsen waar je dat voorheen wel deed. Dat doel kun je normaal gesproken in een paar maanden realiseren.
Het blijkt echter dat ongeveer de helft van de mensen die succesvol gestopt zijn weer terugvallen in de periode tot één jaar. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Bij sommige stoppers treden deze veranderingen na verloop van tijd vanzelf op, voor anderen blijft het een punt om aan te werken. Het is ook diepgaander om een identiteitsverandering door te maken dan een gedragsverandering. Wanneer je merkt dat je – een tijd na je stopdatum – nog steeds momenten hebt waarop je zin hebt om te gaan roken, dan weet je dat er nog steeds werk aan de winkel is. Je kunt je afvragen waar die zin in roken voor staat. Als je op zo’n moment zou roken, wat zou dat dan voor je doen? Zou het je troost geven? Zou je er een goed gevoel van krijgen? Zou je stemming beter worden?

Omgaan met emoties

Vraag je daarnaast ook af wat voor soort troost een sigaret eigenlijk biedt. Het biedt natuurlijk geen werkelijke troost, maar slechts een kortstondig moment waarop je aan je onderliggend gevoel kunt proberen te ontsnappen.Een sigaret geeft geen blijvende oplossing. Beter is het om jezelf af te vragen waar de emotie vandaan komt. Wat zou jou hierbij kunnen helpen? Een sigaret is hiervoor niet de oplossing.

Twee belangrijke stappen

Houd goed voor ogen dat je tijdens het hele proces van stoppen met roken twee belangrijke stappen moet zetten:
Je begint als een roker die rookt en je verandert in een roker die geen sigaretten meer opsteekt maar van binnen nog steeds een roker is.
Van een roker die niet meer rookt wordt je langzaam een niet-roker. En je kunt proberen dat proces te versnellen door iedere dag tegen jezelf te zeggen: “Ik wil een niet roker worden en ik ben bereid en kies er voor om daarvoor te leren wat nodig is!”

Je staat er niet alleen voor

Stoppen met roken kan een lastig en lang proces zijn. Wij kunnen je hulp bieden in de vorm van informatie en advies. Zo sta je er niet alleen voor wanneer je stopt met roken! Voor al jouw vragen over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar kun je bij onze telefonische stopadviseurs kosteloos terecht.

Informatie en advies bij het stoppen met roken

Wil jij graag hulp in de vorm van informatie en advies? Stichting Stop Bewust kan jou informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen onze telefonische stopadviseurs jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging succesvoller wordt. Het stopadvies is kosteloos en vrijblijvend.

Ik wil stopadvies