Lasertherapie en acupunctuur

Wist u dat de oorsprong van acupunctuur en de daaruit afgeleide lasertherapie gelegen is in de duizenden jaren geleden in China ontwikkelde oosterse geneeskunst? Beide behandelvormen zijn daarmee niet zomaar een goedkoop trucje, maar doordachte behandelmethoden die compleet anders werken dan onze gebruikelijke westerse geneeskunst.

Ontstaan

Naar het schijnt ontdekten de Chinezen al zo’n 5000 jaar geleden dat krijgers die in de oorlog geraakt werden door een speer of een pijl (en dat overleefden), daarna ineens minder last bleken te hebben van bepaalde kwalen. Dergelijke plaatsen op de huid werden vervolgens opzettelijk doorboord met botsplinters of met primitieve bronzen naalden om dezelfde effecten op te wekken.

Door deze vroege praktijken werd ontdekt dat er relaties bestonden tussen punten op de huid en het functioneren van organen in het lichaam. Er liepen blijkbaar onzichtbare ‘paden’ door het lichaam, die later ‘meridianen’ genoemd zouden worden. Het zijn energiebanen.

Filosofie

In het Chinese denken staat het begrip ‘Chi’ centraal. Chi is de levensenergie die door het lichaam stroomt. Wanneer deze energie verstoord raakt, kunnen er klachten ontstaan in het functioneren van organen. De acupuncturist probeert dan met naalden deze energie weer te herstellen zodat de klachten kunnen verdwijnen.

Er zijn 2 soorten energiebanen. Ze worden Yin en Yang genoemd. Yin is de vrouwelijke energie, Yang de mannelijke. De beide vormen van energie dienen met elkaar in evenwicht te zijn, anders ontstaat er een onbalans die ziekte kan veroorzaken. Acupuncturisten proberen dan ook altijd de onbalans op te heffen door de zwakkere energie te stimuleren en de dominantere energie af te remmen.

Ooracupunctuur en lasertherapie

In de jaren 50 ontdekte de Fransman Paul Nogier dat het oor een plaats is waar heel veel energiebanen uitkomen die daar ook gemakkelijk gestimuleerd kunnen worden. Het prettige van werken in het oor was ook nog dat er kleine naaldjes aangebracht konden worden die een tijd lang konden blijven zitten en zo langer hun werking konden uitoefenen. Sinds Nogier wordt er gesproken van ‘auricolotherapie’, de latijnse naam voor ooracupunctuur.

Pas laat in de vorige eeuw werd ontdekt dat een sterke lichtstraal hetzelfde effect kan hebben als de metalen naalden waar de acupuncturist mee werkt. Er werden apparaten ontwikkeld waarop de sterkte van de lichtstraal heel precies ingesteld kon worden zodat de juiste stimulering plaatsvond. En zo ontstond de lasertherapie, een vorm van acupunctuur ‘zonder naalden’, die heel geschikt bleek te zijn voor het behandelen van tabaksverslaving.

Tabaksverslaving aanpakken

Om het afkicken van tabaksverslaving goed aan te pakken wordt tegenwoordig een unieke combinatie van acupunctuur- en energiepunten gestimuleerd, de meeste in het oor, maar ook op gezicht en handen, die gezamenlijk een breed effect geven. De behandeling heeft onder andere de volgende effecten:

• Een energiek gevoel
  • Minder tot geen last van ontwenningsverschijnselen
  • Weinig tot geen zin in roken
  • Ontspanning

Lasertherapie

Bij een laser behandeling om te stoppen met roken stimuleert de lasertherapeut de acupunctuurpunten op uw lichaam door middel van een pijnloze lichtstraal. De laserbehandeling, net als de acupunctuurbehandeling, ondersteunt uw lichaam om snel geen behoefte meer te hebben aan nicotine en helpt u zo van uw verslaving af. Een enkele keer laseren is volgens de aanbieders vaak al voldoende ondersteuning om voorgoed te stoppen met roken.

Belang behartigende aanbieders voor lasertherapie zijn:

• Prostop. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80. U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling
  • YouQuit. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80.  U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling.

Andere aanbieders:

• Methera
  • Lasercentra N.O
  • Smokefree

Meer methodes: Persoonlijke coaching | Telefonische coaching | Groepsbehandeling | Lasertherapie
Hulpmiddelen: Nicotinevervangers | Medicijnen | Alternatieve stoppen met roken capsule | e-Sigaret

Hulp nodig? Bel!

Stoppen met roken