Zwanger worden in de vakantie

De geboortecijfers in Nederland laten een piek zien rond eind september en eind april. Dat is niet zo vreemd, deze periodes liggen 9 maanden na de zomervakantie en na de feestdagen aan het eind van het jaar. De zomervakantie van 2023 is weer in aantocht en veel stellen zullen serieus nadenken over een zwangerschap. Onder hen zullen ook stellen zijn waarvan één van de partners, of beiden roken.

Een beetje doorroken

Zo’n 20 tot 25 jaar geleden zeiden artsen en verloskundigen nog wel eens dat een beetje doorroken tijdens de zwangerschap niet erg was. Ophouden zou stress veroorzaken en dat was dan weer slecht voor de baby. Inmiddels weten we beter.

Stop voor vruchtbaarheid

Als je overweegt zwanger te worden stop dan zo snel mogelijk met roken. Dat geldt zowel voor de aanstaande vader als de aanstaande moeder. Veel mensen denken dat het vroeg genoeg is om te stoppen zodra de zwangerschap een feit is. Niets is minder waar. Bij rokers neemt de vruchtbaarheid af en is de kwaliteit van het zaad slechter. Zwanger worden gaat dus minder makkelijk bij rokers.

Gevaren van roken tijdens zwangerschap

In de eerste weken van de zwangerschap vindt in hoog tempo de celdeling plaats die uiteindelijk een foetus vormt. Dit is een heel kwetsbaar proces. Roken kan dit proces verstoren, een miskraam of aangeboren afwijking veroorzaken. Daarom is het juist van groot belang dat er al voor het begin van de zwangerschap niet meer gerookt wordt. Stoppen kan niet vroeg genoeg als het gaat om zwangerschap.

De gevolgen voor baby’s

Baby’s van rokende moeders hebben nogal eens ondergewicht bij de geboorte waardoor ze een zwakke start hebben. Dat kan tot ver in het latere leven problemen geven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het leerproblemen kan veroorzaken. Als er na de geboorte in aanwezigheid van de baby gerookt wordt is de kans op allerlei ziektes en zelfs op wiegendood aanwezig.

Wanneer te stoppen?

De vakantie is kennelijk een ideale periode om aan een zwangerschap te beginnen. Maar stoppen met roken voor of tijdens de vakantie? Dat vindt iedereen lastig. Als je voor de vakantie stopt kom je misschien wel aan in gewicht terwijl je graag in je bikini of zwembroek wilt passen. Stoppen tijdens de vakantie verpest wellicht je humeur en je vakantiegevoel. Het antwoord op deze puzzel is eenvoudig: stel de zwangerschap nog even uit tot je wel zover bent. En als stoppen, zelfs voor een zeer goed doel als een gezond kind, erg lastig is, zoek dan hulp en begeleiding. Je hoeft het niet alleen te doen.

Let op de gezondheid van je kind

Het komt voor dat bij vrouwen die gestopt zijn voor hun zwangerschap de verleiding groot is om zodra de borstvoeding periode is afgelopen, weer te beginnen met roken. Als je ruim anderhalf jaar niet gerookt hebt lijkt dat wellicht een mooi vooruitzicht. Het tegendeel is waar. Je zet dan niet alleen je eigen gezondheid weer op het spel maar ook die van je kind dat in een rokende omgeving gaat opgroeien. Wees dus alert en herinner jezelf er aan dat je inmiddels een niet roker bent. Ook in deze fase met een terugvalrisico kun je begeleiding zoeken. Stoppen met roken en blijvend niet-roken loont voor moeder, vader en kind!

IK WIL OOK STOPPEN