Reguliere of alternatieve geneeskunde

Kom je nog al eens in aanraking met de zorg dan komt dit je waarschijnlijk wel bekend voor: de keuze tussen reguliere of alternatieve geneeskunde. Reguliere geneeskunde gaat over alle geneeskundige behandelingen die onder de medische wetenschap bekend staan als ‘evidence based’. Dit betekent dat de behandelingen wetenschappelijk onderzocht zijn en dat de werking ervan bewezen is. Dat wil niet zeggen dat alle reguliere behandelingen in 100 % van de gevallen werken, maar wel dat de effectiviteit ervan bekend is.

Alternatieve geneeskunde is de verzamelnaam voor behandelingen die vaak nog onvoldoende onderzocht zijn en die meestal afkomstig zijn uit andere culturen. Zo komt het merendeel van alternatieve geneeswijzen uit het  Verre Oosten. Acupunctuur komt van oorsprong uit China.

Als men een behandeling ‘alternatief’ noemt, wil dat niet zeggen dat de behandeling niet effectief is. Het is alleen nog niet, of te weinig, wetenschappelijk onderzocht of dat zo is. De meeste reguliere behandelmethoden waren ooit ook ‘alternatief’ totdat er bewijs kwam voor de wetenschappelijke werking.

Regulier of alternatief, wat past bij jou?

Reguliere zorg

Er zijn diverse behandelmethoden voorhanden in de reguliere stoppen-met-rokenzorg. In Nederland ziet men de volgende behandelingen als goede zorg:

  • Persoonlijke coaching
  • Telefonische coaching
  • Groepsbehandeling

Persoonlijke Coaching

Bij persoonlijke coaching krijg je een aantal gesprekken met een ervaren stoppen-met-roken coach. In het eerste consult stelt de coach een behandelplan op en bespreekt, indien van toepassing, medicatie of een ander hulpmiddel. Na het eerste consult maak je zelf een zogenaamd stopplan. In het stopplan leg je vast hoe je de stopdag en de dagen daarna gaat aanpakken. In het tweede consult bespreek en beoordeel je jouw stopplan. Jullie bespreken mogelijke moeilijkheden en maken een stopafspraak. Na de stopdatum volgen nog twee nazorgconsulten waarin de coach je helpt de stoppoging vol te houden.

Telefonische Coaching

Liever begeleiding op afstand zonder de deur uit te moeten? Dat kan met telefonische coaching. Bij deze behandelvorm belt een coach je op tijden die jou uitkomen. Hij of zij begeleidt je telefonisch in jouw stoppoging in 6 of 7 consulten. De consulten zijn verdeeld over een periode van 2 á 3 maanden.

Het eerste gesprek met de telefonische coach is het intakegesprek. Het is meestal wat langer van duur dan de overige gesprekken. In het eerste consult stelt de coach ook een behandelplan op en bespreekt, als het nodig is, medicatie of een ander hulpmiddel. Na het eerste gesprek maakt je zelf een stopplan. In zo’n stopplan schrijf je op hoe je de stopdag en de daaropvolgende dagen aan gaat pakken. Vervolgens bespreek en beoordeel je het stopplan samen met je coach in het tweede gesprek. Drempels en valkuilen komen aan bod en je maakt een stopafspraak. Na de stopdatum begeleid de coach je in de nazorgconsulten bij alle verdere fases van het stopproces.

Groepsbehandeling

In Nederland kennen we de door STIVORO ontwikkelde “Pakje Kans”– training. Dit is een uitgebreide behandelmethode waarbij je samen met andere stoppers groepsgewijs stopt. Het traject bestaat uit negen bijeenkomsten van anderhalf uur.

Tijdens de bijeenkomsten worden er bepaalde thema’s behandeld die voor iedere stopper van belang zijn. Daarnaast is er ruimte voor uitwisseling van ervaringen onderling.

De bedoeling is dat de groepsleden uiterlijk na de derde bijeenkomst daadwerkelijk stoppen met roken.

Alternatieve zorg

Er zijn in Nederland een aantal alternatieve behandelingsmethoden voorhanden. We geven een korte samenvatting van de meest bekende.

Acupunctuur

Tijdens een acupunctuurbehandeling worden acupunctuurpunten op het lichaam, meestal op de oorschelp, gestimuleerd met behulp van kleine naaldjes. Gebruikelijk is het dat de naaldjes na de behandeling verwijderd worden, maar soms ook blijven ze nog een tijdje zitten, al dan niet met een pleistertje eromheen. Via de acupunctuurpunten worden zogenaamde meridiaanlijnen gestimuleerd die in contact staan met de organen in het lichaam.

Lasertherapie

Bij een laserbehandeling om te stoppen met roken stimuleert de lasertherapeut de acupunctuurpunten op je lichaam door middel van een pijnloze lichtstraal. De laserbehandeling, aldus de aanbieders, ondersteunt net als de acupunctuurbehandeling uw lichaam om snel geen behoefte meer te hebben aan nicotine en helpt je zo van je verslaving af. In tegenstelling tot acupunctuur is een laserbehandeling volledig pijnloos, maar bovenal krijg je geen wondjes van kleine naaldjes. Eén enkele keer laseren zou vaak al voldoende ondersteuning bieden om voorgoed te stoppen met roken.

Hypnotherapie

Hypnotherapie werkt met zogenaamde posthypnotische suggestie. Je wordt door de hypnotherapeut eerst in een ontspannen toestand gebracht door een mondelinge instructie waarbij al je spieren geleidelijk ontspannen. Als je volledig ontspannen bent, raak je in een soort trance waarin je bevattelijk bent voor boodschappen aan je onbewuste. De gedachte achter de behandeling is dat deze boodschappen doorwerken ook als je weer wakker bent. Ze helpen je om vanuit een nieuwe, onderbewuste, overtuiging geen zin meer te hebben in een sigaret en deze zelfs vies te vinden.

Elektronische sigaret een oplossing?

Het is geen officiële behandelmethode, maar toch bespreken we hem hier kort omdat er de laatste tijd veel over te doen is: de elektronische sigaret, ofwel E-sigaret. De gebruikers van deze tabaksvervanger worden ‘dampers’ of ‘vapers’ genoemd. Sommigen beschouwen de E-sigaret als dé oplossing voor tabaksverslaving, anderen beweren dat het een geschikt middel is om het roken af te leren, maar is dat ook zo? We zetten een aantal zaken op een rij.

Snelle ontwikkeling

De E-sigaret ontwikkelt zich snel. Eerst was het een wegwerpartikel dat iets later is opgevolgd door types met vervangbare patronen en ook verschillende smaakjes. De 2e generatie werkt met navulbare patronen. Je koopt er een flesje vloeistof bij en vult zelf je patroon bij. In de derde generatie valt er nog meer te kiezen: de dampervaring is nu helemaal af te stellen op de eigen persoonlijke voorkeur. De temperatuur, dosering van de nicotine en de samenstelling van extra smaakjes kan de gebruiker allemaal zelf regelen.

Is het schadelijk?

Er is inmiddels aangetoond dat de meeste schadelijke stoffen die in tabak voorkomen, niet of in een veel lagere hoeveelheid voorkomen in de E-sigaret. Dat lijkt goed nieuws, want dan zou de E-sigaret minder ongezond zijn dan een gewone sigaret. Maar of de E-sigaret écht veilig is, is nog maar de vraag. Er komen nog steeds stoffen in voor als propyleenglycol en glycerol die de longen irriteren.

Het idee dat de E-sigaret veilig zou zijn, zorgt er ook voor dat de jeugd zich massaal op de E-sigaret stort. En als een jongere eenmaal begonnen is met dampen, kan dat uiteindelijk weer leiden tot het roken van echte sigaretten of tot een levenslange afhankelijkheid aan nicotine.

Is het een geschikt middel om mee te stoppen?

Voor sommige mensen is het een geschikt middel om de nicotineafhankelijkheid af te bouwen door steeds minder nicotine in de E-sigaret te stoppen. Maar let wel: er zijn geen gegevens bekend of deze strategie ook echt werkt. Roken is immers niet alleen een lichamelijke verslaving, het is ook in grote mate een geestelijke verslaving. Door over te stappen op een E-sigaret is die geestelijke verslaving nog lang niet weg.

Hulp nodig? Bel!

088-5006600
Stoppen met roken
Hulplijn