HOE MAAK IK MIJN ORGANISATIE ROOKVRIJ?

Een rookbeleid ligt vaak gevoelig bij rokende medewerkers, wat heel begrijpelijk is. Rokers hebben behoefte aan een plek waar zij een rookpauze kunnen nemen. Dat is een stuk lastiger geworden door het rookruimteverbod dat geldt sinds 1 januari 2022. Hoe kun je daar als organisatie het beste mee omgaan?

Stichting Stop Bewust adviseert organisaties over de invoer van een rookbeleid. Eén van onze adviseurs komt langs op de bedrijfslocatie om een advies op maat te geven. Zaken waar we over mee denken zijn bijvoorbeeld:

• Waar mag wel en waar mag niet meer gerookt worden?
  • Hoe worden de nieuwe regels naar de medewerkers gecommuniceerd?
  • Wat zijn de consequenties als het rookverbod wordt overtreden?
  • Welke mogelijkheden zijn er om medewerkers te helpen om te stoppen met roken?
Zakelijk

ROOKRUIMTES VERBODEN

Sinds 1 januari 2022 zijn rookruimtes in openbare gebouwen en bedrijven verboden. Dit betekent dat roken niet meer gefaciliteerd mag worden op het werk. Ook roken op het buitenterrein van het gebouw mag in veel gevallen niet meer. De NVWA heeft een compleet overzicht geplaatst van de regels die zijn ingevoerd. Overtreding van het rookverbod kan leiden tot een boete van maximaal €4.500,-. Door deze wet is de invoer van een rookbeleid in bedrijven onvermijdelijk geworden. Dat er niet meer op het werk gerookt mag worden, betekent niet dat de rokers ook daadwerkelijk gaan stoppen met roken. Als werkgever kun je dit wel aanmoedigen onder de medewerkers.

STOPPEN MET ROKEN OP HET WERK

Er bestaan verschillende effectieve Stoppen met Roken Programma’s die medewerkers helpen bij het stoppen. De kans om succesvol af te rekenen met de sigaret wordt een stuk groter met de juiste begeleiding. Er bestaan zowel reguliere als alternatieve methodes om te stoppen met roken. Stichting Stop Bewust kan je informeren en adviseren over de verschillende methodes en de aanbieders van dergelijke Stoppen met Roken programma’s. Ook geven wij informatie over de mogelijke vergoeding per programma.

VOORDELEN STOPPEN MET ROKEN

Stoppen met roken brengt grote voordelen met zich mee, voor zowel de werknemer als de werkgever. Denk hierbij aan het volgende:

• Niet-rokers melden zich gemiddeld minder vaak ziek.
  • Niet-rokers nemen minder vaak pauze.
  • Niet-rokers zijn productiever. Er komt heel wat afleiding kijken bij de hunkering naar een sigaret. Stoppen met roken heeft een positieve invloed op de concentratie van de medewerkers.
  • Er ontstaan minder irritaties van niet-rokende medewerkers als er niet meer wordt gerookt in de organisatie.

Meer weten over wat er in het lichaam gebeurt als je stopt het roken?

Informatie & advies over:

• Rookruimteverbod

• Invoer rookbeleid

• Communicatie & implementatie

• Stoppen met Roken hulp

• Vergoeding

Informatie en stoppen met roken advies

MEER WETEN?

Wij helpen je graag met informatie en advies over het invoeren van een rookbeleid in de organisatie. Heb je vragen over onze bedrijfsadvisering? Neem dan contact met ons op via onderstaande knop.