Zakelijk

Organisaties willen in het kader van hun gezondheidsbeleid steeds vaker hun medewerkers faciliteren om te stoppen met roken. De keuze van de juiste zorgaanbieder is dan belangrijk en daar kan Stichting Stop Bewust u mee helpen.

In de eerste plaats is het prettig voor werkgevers dat de informatie over de diverse stopmethodes op één centraal punt verzameld is. Het is op die manier gemakkelijk om snel inzicht te krijgen in de achtergronden en werkwijzen van meerdere zorgaanbieders. Ook kunt u in één handeling offertes aanvragen van verschillende zorgaanbieders die u dan rustig met elkaar kunt vergelijken.

Wilt u liever even telefonisch overleggen met één van onze adviseurs? Dan kunt u dat per mail of telefonisch kenbaar maken. U kunt dan gebeld worden op een door u aan te geven moment.

Stoppen met roken op het werk

Als werkgever kan het voor u om diverse redenen interessant zijn om het stoppen met roken voor uw werknemers te bevorderen. Het past misschien al in het organisatiebeleid om aandacht te besteden aan verschillende leefstijlthema’s en komt nu het moment om het roken aan te pakken. In ieder geval is het zo, dat stoppen met roken grote voordelen biedt voor zowel de werknemer als de werkgever. Grote voordelen voor de werkgever zijn:

• Rokers hebben gemiddeld een anderhalf maal zo groot ziekteverzuim
  • Rokers nemen vaker pauze en zijn soms wel tot een uur per dienst bezig met roken waardoor hun effectieve werktijd minder is
  • De irritatie onder collega’s over de rokers neemt toe: niet-rokende collega’s moeten vaak het werk opknappen als rokers hun rookpauze nemen
  • Rokers ontsieren vaak de aanblik van het gebouw door in groepjes bij de ingang te flaneren: soms moeten gasten zich een weg door de rook banen om binnen te komen
  • Niet-rokers zijn gezonder en vitaler en hebben een hogere productie dan rokers
  • Interne rookruimtes zijn onfrisse plaatsen waarin vaak veel geld geïnvesteerd moet worden om een goede afzuiging te realiseren

Welke keuzes zijn er voor werkgever en wat zijn daarbij belangrijke overwegingen?

Er zijn zowel reguliere als alternatieve stoppen-met-rokenbehandelingen voorhanden voor de zakelijke markt. De reguliere aanpak is voor bedrijven voordelig, omdat de behandelkosten gedekt worden uit de vergoedingen van de zorgverzekeraar. Zowel de gesprekskosten als de hulpmiddelen worden door de meeste zorgverzekeraars vergoed. Alleen kan het voor werknemers onvoordelig zijn wanneer ze hun eigen risico moeten aanspreken. Sommige werkgevers nemen die onkosten dan voor hun rekening.

Alternatieve behandelingen worden alleen – en in mindere mate – vergoed vanuit aanvullende pakketten. Voordeel van sommige alternatieve methodes is, dat de behandelduur kort of zelfs éénmalig is. Dit maakt het gemakkelijk te organiseren voor een groep werknemers.

De fiscus biedt mogelijkheden om stoppen-met-rokenbehandelingen of cursussen belastingvrij aan te bieden, mits het bedrijf dat heeft beschreven in haar Arbo-plan. Stichting Stop Bewust kan op verzoek voor u uitrekenen wat financieel de meest aantrekkelijke optie voor uw organisatie is.

Van de aangesloten partners hebben de volgende aanbieders een zakelijk programma:
1. Prostop
2. Medipro
3. Luchtsignaal

Informatiebijeenkomst op het Werk

In het kader van het gezondheidsbeleid binnen het bedrijf is er vaak behoefte aan objectieve voorlichting over roken en stoppen met roken. Stichting Stop Bewust heeft speciaal voor bedrijven een informatiebijeenkomst ontworpen. Hierin zijn de volgende thema’s opgenomen:

1. Feiten over roken
  2. Gezondheidsrisico’s
  3. Verslaving aan tabak
  4. Hulpmiddelen
  5. Behandelingsmethoden

Het is mogelijk om aan de voorlichter de wens kenbaar te maken om bepaalde accenten te leggen op een of meer van de 5 thema’s. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bij ‘behandelmethoden’ alleen de nadruk te leggen op de reguliere gezondheidszorg, maar het is ook mogelijk aandacht te besteden aan alternatieve behandelingen.

Maatwerk
De volledige informatiebijeenkomst heeft een duur van anderhalf uur. Indien gewenst kan deze tijd aangepast worden aan de behoefte.

Kosten
Er zijn kosten verbonden aan de informatiebijeenkomst. Nadere informatie kunt u opvragen bij het bestuur via info@stichtingstopbewust.nl .

Bedrijsadvisering

Bedrijven worstelen vaak met vragen over de juiste aanpak rond het afschaffen van rookruimtes of rond de invoering van een rookverbod op het bedrijfsterrein. Invoering van nieuw rookbeleid ligt vaak erg gevoelig en kan gemakkelijk tot konfliktsituaties leiden.

Het kan daarom verstandig zijn om u over deze zaken te laten adviseren door een senior adviseur van Stichting Stop Bewust. De beide adviseurs van de Stichting zijn afkomstig van voormalig expertisecentrum STIVORO  en hebben al veel bedrijven en nonprofit organisaties begeleid.

U kunt een kosteloos oriënterend gesprek aanvragen met een adviseur. Pas na afloop van dit gesprek beoordeelt u of u verder wil en kan er een offerte opgesteld worden waarin de aard van de dienstverlening gespecificeerd wordt alsook de verwachte kosten.

Meer weten? Stuur een mail naar het bestuur: info@stichtingstopbewust.nl

Hulp nodig? Bel!

Stoppen met roken