Motivatie stoppen met roken

Hoe vind je de juiste motivatie bij het stoppen met roken?

Motivatie bij het stoppen met roken is ontzettend belangrijk voor het succes van jouw stoppoging. Het is zowel belangrijk aan het begin van jouw stoppoging, als tijdens en na de stoppoging, want ook voor het volhouden van het stoppen met roken heb je voldoende motivatie nodig. In deze blog delen wij tips die je zowel voor, tijdens en na de stoppoging kan gebruiken om gemotiveerd te worden en te blijven.

Externe en interne motivatie

Wil je stoppen met roken voor jouw omgeving, omdat je hen niet langer tot last wil zijn, dan is dit een vorm van externe (extrinsieke) motivatie. Wil je stoppen met roken omdat je denkt dat dit jou gelukkiger gaat maken, dan is dit een vorm van interne (intrinsieke) motivatie. Je wilt dan van de gewoonte af en doet het stoppen vooral voor jezelf.
Beide vormen van motivatie zijn belangrijk. Voor een succesvolle stoppoging is interne motivatie het belangrijkste, omdat zélf willen stoppen met meest motiverend is om vol te houden.

6 motivatietips bij het stoppen met roken

De juiste motivatie vinden bij het begin van de stoppoging of terwijl je bezig bent om het stoppen vol te houden kan met behulp van de volgende tips.

1. Denk aan de voordelen van stoppen met roken

Stoppen met roken heeft talloze voordelen. Zowel voor jouw uiterlijk als gezondheid. Hoewel stoppen met roken soms lastig kan zijn, is het belangrijk om na te blijven denken welke voordelen het stoppen jou gaat brengen. 

2. Zet jouw redenen op een rij

Waarom wil(de) je stoppen met roken? Doe je dit voor jouw gezondheid, jouw (klein)kinderen of omdat je er niet fijn meer bij voelt? Maak een lijstje met jouw redenen zodat je hier op elk moment op terug kan kijken. Hang deze bijvoorbeeld op een zichtbare plek in jouw huis.

3. Praat erover met een dierbare

Wanneer je stopt met roken sta je er niet alleen voor. Praten over het stoppen met roken met een dierbare die jou steunt kan helpen. Anderen kunnen jou helpen om jouw motivatie vast te houden, bijvoorbeeld door je aan te moedigen of je aan jouw redenen te helpen herinneren.

4. Houd bij hoeveel geld je bespaart

Met stoppen met roken kan je veel geld besparen. Wanneer je een pakje per dag rookt, is dit 8,20 per dag en rond de 250 euro per maand. Houd bij hoeveel geld je bespaart en beloon jezelf! Gebruik het geld bijvoorbeeld om iets leuks te doen met vrienden of familie! Hoe leuk is dat? 

5. Vier jouw mijlpalen

Sta stil bij jouw prestatie. Stoppen met roken is niet gemakkelijk, je mag trots zijn wanneer je jouw rookgewoonte weet te doorbreken! Sta stil en vier jouw mijlpalen, bijvoorbeeld nadat je een dag, een week, een maand en een jaar gestopt bent. Tip: met een stoppen met roken app kan je jouw stoppoging gemakkelijk bijhouden. Met de app sta je stil bij jouw successen. Zo is er de KWIT app is gratis te downloaden in de App Store en Google Play Store

6. Maak gebruik van hulp

Het gebruik van een hulpmiddel of stopmethode kan jou helpen om jouw motivatie vast te houden. Zo kan coaching jou helpen om gemotiveerd te blijven en kunnen hulpmiddelen jouw trek naar een sigaret verminderen. Stichting Stop Bewust kan jou hierover informeren en adviseren en daarnaast vertellen welke vergoedingen er via de zorgverzekeraar mogelijk zijn. Dien een terugbelverzoek in voor een vrijblijvend stopadvies. 

Test jouw stoppen met roken motivatie

Heb je voldoende motivatie? Het kan lastig zijn om zeker te weten of je gemotiveerd genoeg bent. Als je voldoende informatie hebt over het stoppen met roken, je verslaving kent en er klaar voor bent om definitief te stoppen, ben je waarschijnlijk gemotiveerd genoeg. Via onze motivatietest kun je kijken hoe gemotiveerd je bent. Heb je voldoende motivatie? Dien dan een terugbelverzoek in voor vrijblijvend informatie en advies.

Ik ontvang graag telefonisch stopadvies