Nederland hoog op de lijst Wereldgezondheidsorganisatie

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) behoort Nederland tot de voorhoede als het gaat om het ontmoedigen van roken. Ook Brazilië en Turkije doen het goed. Welke maatregelen Nederland heeft genomen om zo hoog te scoren lees je in dit artikel.

Hoe bepaalt de WHO wie hoog scoort?

De Wereldgezondheidsorganisatie bepaalt op basis van verschillende factoren welke landen het goed doen. Deze factoren zijn: een rookvrije omgeving, hulp bij het stoppen, gezondheidswaarschuwingen op pakjes, verbod op tabaksadvertenties, hogere accijnzen, campagnes tegen roken in de media en nationale stoppen met roken programma’s. Hoe meer beleid er wordt doorgevoerd op deze gebieden hoe beter een land scoort.

Nederland doet het beter

Als het gaat om stoppen met roken is Nederland een inhaalslag aan het maken. In de zogenaamde Tobacco Control Scale is Nederland gestegen van de 14e naar de 4e plaats. Dit komt doordat Nederland verschillende maatregelen heeft doorgevoerd tegen roken. Hieronder vallen het verbieden van rookruimtes op werk en in restaurants. Daarnaast zijn de sigarettenprijzen ook meerdere keren verhoogd. Nederland heeft bijna op alle gebieden een hoge score.

Nu niet verslappen

Het is van belang dat politici nu niet achterover gaan leunen. De doelen van het preventieakkoord zijn nog steeds niet behaald. Eén van de plannen die de overheid overweegt is om de sigarettenprijzen nog verder te laten stijgen. De tabaksindustrie zit ook niet stil. Jongeren worden nu verleid door nieuwe tabaksproducten.

Aanpak e-sigaretten

E-sigaretten worden aangeprezen als stoppen met roken methode, maar zorgen er vaak voor dat jongeren beginnen met roken. Dat ze worden aangeprezen met extra smaakjes maakt deze producten nog aantrekkelijker voor deze kwetsbare doelgroep.

Jij bepaalt niet de tabaksindustrie

De tabaksindustrie doet van alles om jou verslaafd te houden, maar je hoeft hier niet aan toe te geven. Jij gaat over jouw toekomst. Wanneer je wil dat deze rookvrij is kun je kosteloos de hulp inschakelen van Stichting Stop Bewust. Wij luisteren naar jouw vragen en geven je op maat gemaakt advies. Zo kun jij vaarwel zeggen tegen de sigaret!

ROOKVRIJ? IK DOE MEE