Onderzoek toont aan: meeroken nog schadelijker dan gedacht

Dat meeroken schadelijk is voor niet-rokers was al langer bekend, maar de concrete gezondheidsrisico’s hiervan waren nog niet duidelijk in kaart gebracht. Uit een nieuw onderzoek blijft dat er op wereldwijde schaal vijftig rokers verantwoordelijk zijn voor de dood van één niet-roker. Dit betekent dat er miljoenen mensen zijn die eerder overlijden als gevolg van meeroken.

Wat is meeroken?

Meeroken, ook wel passief roken, is het als niet-roker blootgesteld worden aan sigarettenrook. Er is sprake van tweedehands rook, waarbij de rook van een andere roker ingeademd wordt. Meeroken kan ontzettend schadelijk zijn voor mensen, maar ook voor huisdieren.

Onderzoek toont hoeveelheid sterftes door meeroken

Bijzonder hoogleraar en onderzoeker Leonard Hofstra van het Amsterdam Universitair Medisch Centrum heeft de concrete gevolgen van meeroken in kaart gebracht. Van de één miljard rokers wereldwijd overlijden er zo’n zeven miljoen vroegtijdig. Echter overlijden niet alleen rokers door de gevolgen van het inademen van tabaksrook, ook niet-rokers zijn de dupe. Uit zijn berekeningen blijkt dat jaarlijks één miljoen mensen eerder overlijden door passief roken. De berekeningen zijn gebaseerd op rokers die hun hele leven roken; gemiddeld 24 jaar.

Verschillende resultaten

De cijfers verschillen per land. Dit komt door bijvoorbeeld strengere wetgeving of juist een gebrek aan wetgeving. In Nederland zijn 45 tot 65 rokers verantwoordelijk voor de dood van 1 niet-roker. Dat betekent dat twee- tot drieduizend mensen per jaar sterven als gevolg van meeroken in Nederland.

Maatregelen om niet-rokers te beschermen

Er zijn al verschillende maatregelen om niet-rokers te beschermen tegen meeroken en in het Nationaal Preventieakkoord zijn meer van deze maatregelen opgesteld. Volgens Hoekstra kunnen deze echter nog veel strenger. Zo mag er sinds februari niet meer op het station gerookt worden, maar mag dat in auto’s nog wel. Ook wanneer er kinderen bij zijn. In andere landen, zoals België en de Verenigde Staten, kun je hiervoor een hoge boete krijgen.

De gezondheid van jezelf en dat van jouw omgeving verbeteren?

Je bent nooit te laat om te stoppen met roken. Het is niet gemakkelijk om te stoppen, maar jouw stoppoging wordt succesvoller met de juiste motivatie, hulp en een goed stopplan. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou hierbij helpen. Daarnaast kunnen ze jou informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen.

Geef mij info!