Pakje sigaretten gaat in Australië €29 kosten

Roken wordt in Nederland steeds duurder. Door afspraken in het Nationaal Preventieakkoord stijgt de prijs van sigaretten en shag. Echter, de prijs is niets bij die van Australië: vanaf 2020 kost een pakje sigaretten daar 29 euro.

Prijsverhoging maakt pakje sigaretten 29 euro in Australië

De Australische overheid heeft de accijnzen op tabak drastisch verhoogd. Hierdoor kost een pakje sigaretten in 2020 maar liefst 29 euro. Dit levert in totaal zo’n 3,07 miljard euro op, is de schatting. Naast de prijsverhoging krijgt de grenspolitie extra steun om zo sigaretten van de zwarte markt te houden.

Regering Australië: “Prijsverhoging effectieve maatregel om stoppen met roken aan te moedigen”

De Australische regering stelt dat prijsverhoging een van de meest effectieve manieren is om mensen te doen stoppen met roken. Het aantal rokers is door eerdere accijnsverhoging al drastisch gedaald. Dit wordt gezien als een bewijs dat de maatregel werkt in Australië.

Roken duurder sinds 2017

Hoewel de prijs in 2016 nog tussen de 16 en 19 euro lag, kosten pakjes sigaretten per 2020 dus wel 29 euro. Tussen 2017 en 2020 zijn de accijns elk jaar met 12,5 procent verhoogd.

Stoppen met roken informatie en advies

Stichting Stop Bewust geeft informatie en advies over het stoppen met roken. De stopadviseurs kunnen samen met jou kijken naar jouw situatie. Welk hulpmiddel spreekt jou het meest aan? En welke stopmethodes hebben de beste resultaten? De telefonische stopadviseurs helpen met het vinden van antwoorden op jouw vragen. Ook voor advies over een vergoeding via de zorgverzekeraar kan je bij ons terecht.

Vraag jouw stopadvies aan

Bron nieuwsbericht: Newsmonkey