Prijssigaret weer verhoogd

Het is een onderwerp waar veel discussie over is: het verhogen van de sigarettenprijzen. Op 1 april 2023 gaan de prijzen weer omhoog. In deze blog vertellen we je meer over de prijsstijging en wat de overheid ermee wil bereiken.

Prijsstijging

Het kabinet verhoogt de belasting op sigaretten, ook wel bekend als de accijns. Nu kost een pakje sigaretten nog gemiddeld zo’n 8 euro. Vanaf 1 april 2023 zal die prijs stijgen naar gemiddeld 9 euro per pakje. De extra belasting op sigaretten is namelijk €1,22. In 2024 gaan de accijnzen met datzelfde bedrag omhoog. Dan zal een pakje ongeveer 10 euro kosten.

Preventieakkoord

De strategie om de belasting op sigaretten te verhogen is onderdeel van de maatregelen om een rookvrije generatie te bereiken. De overheid heeft met maatschappelijke organisaties het zogenaamde preventieakkoord gesloten. Dit akkoord heeft als doel om overgewicht, roken en overmatig alcoholgebruik tegen te gaan. Als het gaat om roken wil de overheid dat er tegen 2040 een rookvrije generatie is. Ze voorspellen dat het verhogen van de accijns op sigaretten hieraan bijdraagt.

Kritiek en lof voor maatregel

De verhoging van de sigarettenprijzen is een maatregel waarover lang niet iedereen het eens is. Sommigen vinden het een afbreuk aan de keuzevrijheid om te roken. Anderen vinden dat roken geen keuze, maar een verslaving is. Zij denken dat een prijsverhoging die verslaving tegen kan gaan.

Stoppen bespaart geld

Of je nou voor of tegen prijsverhogingen bent, een ding is zeker: stoppen met roken is goed voor je portemonnee. Dat is gunstig, zeker in tijden waarin alles duurder is. Toch vragen sommigen zich af: hoe stop ik eigenlijk? Gelukkig hoef je die vraag niet alleen te beantwoorden. Een kosteloos gesprek met één van onze stopadviseurs kan het verschil maken. Zij weten alles over stoppen met roken en helpen jou graag verder met je vragen.

STOPPEN KAN IK OOK