Geen prijsverhoging in 2022, sigaretten vanaf 2023 wel flink duurder

Het demissionaire kabinet is niet van plan om sigaretten duurder te maken in 2022. Na prijsverhogingen in 2020 en 2021 gaan sigaretten in 2022 niet meer kosten. Echter, voor de jaren daarna staat er een flinke accijnsverhoging op de planning. Volgens het coalitieakkoord worden sigaretten 10 euro duurder in 2025. In deze blog vertellen we meer over de prijs van sigaretten in 2022 en daarna.

Sigaretten worden niet duurder in 2022

Het demissionaire kabinet is niet van plan om de prijs van rookwaar te verhogen in 2022. In het Belastingplan van 2022 staat geen accijnsverhoging beschreven. Hoewel sigaretten in 2020 en 2021 duurder werden, is dat in 2022 dus niet het geval. De kwestie is doorgeschoven naar de nieuwe regering.
Dit is tegenstellend aan plannen die het kabinet samen met zeventig andere organisaties maakte. In het Nationaal Preventieakkoord zijn allerlei afspraken gemaakt op het gebied van preventie. De regels gaan niet alleen over het verminderen van het aantal rokers en het realiseren van een rookvrije generatie. Ook het verminderen van overgewicht en overmatig alcoholgebruik komt aan bod.

Prijsverhogingen in de toekomst

Dat sigaretten niet duurder worden in 2022, betekent niet dat dit ook in de toekomst niet zal gebeuren. Het coalitieakkoord, dat in december 2021 gepresenteerd werd, laat zien dat er wel prijsverhogingen op de planning staan. Doordat de accijnzen op tabakswaar gaan toenemen, gaat de prijs flink stijgen. In 2025 zal een pakje sigaretten 15 euro gaan kosten. De prijs zal stapsgewijs toenemen, beginnend in 2023.

Duurdere sigaretten: een effectieve maatregel om roken te ontmoedigen

Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat een duurdere sigaret voor een deel rokers een reden is om te stoppen. 50% van de ondervraagden zegt pas te gaan stoppen met roken wanneer een pakje 60 euro kost. Prijsverhogingen kunnen effectief zijn om roken te ontmoedigen. Vooral bij mensen met een lager inkomen en rokers die minder verslaafd zijn, speelt de prijs van rookwaar een grote rol. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat minder jongeren beginnen met roken, stellen onderzoekers.

Stoppen met roken? Begin met goede info!

Wil jij stoppen met roken? Super, maar hoe pak je dat succesvol aan? Welk hulpmiddel is het meest effectief? En wat kan worden vergoed door de zorgverzekeraar? De telefonische stopadviseur van Stichting Stop Bewust helpt je bij het vinden van de antwoorden. Met goede informatie over de mogelijkheden voor hulp en persoonlijk advies over een succesvol stopplan weet jij hoe het je stoppen met roken kan aanpakken. Het stopadvies is kosteloos en vrijblijvend.

Ik zet de eerste stap!