Psycholoog Stichting Stop Bewust bij NH Radio

Wie de afgelopen dagen het nieuws heeft gevolgd weet dat er een discussie gaande is of zware rokers wel of niet terecht moeten kunnen bij een verslavingskliniek. Onze psycholoog en verslavingsdeskundige drs. Carl Simons was hier maandag 29 april over te horen in het radioprogramma ‘de Peiling’ bij Noord Holland Radio.

Zijn rokers welkom in de verslavingskliniek?

Manager van verslavingskliniek Bolsterburen in Heerenveen, Jeroen Hinneman, had een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. De hoofdboodschap: verslavingsklinieken moeten toegankelijk worden gemaakt voor zware rokers. Ondanks de beschikbaarheid van verschillende hulpprogramma’s, medicatie, alternatieve therapieën en nog veel meer, lijkt de nicotineverslaving voor sommige mensen toch onoverkoombaar. Voor deze zware rokers, die de wanhoop nabij zijn en bij wie het stoppen maar niet wil lukken zou een klinische behandeling een oplossing kunnen bieden. Natuurlijk is dit een grote stap, en daarom ook alleen van toepassing op een kleine groep mensen die baat zouden hebben bij opname. Psycholoog Simons voegt toe: “Voor een beperkt aantal mensen kan opname een oplossing zijn, mits dit wel gecombineerd wordt met begeleiding na thuiskomst.”

Wie betaalt de behandeling?

Een volgende vraag die dan gesteld wordt is: wie gaat dat dan betalen? Behandelingen zijn namelijk niet goedkoop. Opname in een kliniek voor tabaksverslaving wordt in het basispakket van de zorgverkeraar niet vergoed, in tegenstelling tot alcohol- en drugsverslaving. Hiervoor kunnen mensen momenteel wel worden opgenomen. NH Radio zette een peiling op: “Moet een behandeling in een verslavingskliniek voor rokers vergoed worden vanuit de zorgverzekering?” Een kleine meerderheid (gebaseerd op 2700 stemmen, ten tijde van het schrijven van dit artikel) is het hiermee oneens.

Wat vind jij?

Kijk voor de peiling van NH Radio op: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/244920/de-peiling-rokers-die-willen-stoppen-moeten-dat-vergoed-krijgen.

Bron: NH Radio, NOS, RTL nieuws

Stichting Stop Bewust geeft informatie over het stoppen met roken

Wanneer je stopt met roken sta je er niet alleen voor. Stichting Stop Bewust is er voor jou. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jouw vragen rondom het stoppen met roken beantwoorden. Zo kunnen zij je onder andere adviseren en informeren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen ze samen met jou kijken naar een persoonlijk stopplan, waardoor de stoppoging succesvoller wordt. Schrijf je in voor een terugbelverzoek voor een kosteloos stopadvies.

Ik wil graag stopadvies