RIVM: verbied de filtersigaret

De overheid probeert roken minder aantrekkelijk te maken. Dit doen ze om in 2040 een rookvrije generatie te bereiken. Een maatregel om dit te bereiken is het verhogen van de sigarettenprijzen. Het RIVM stelt ook andere maatregelen voor. Wat deze plannen zijn en wat ze kunnen beteken voor de roker lees je in dit artikel.

Kleur sigaret

Op dit moment staat in de wet dat de sigaret wit moet zijn. Er werd gedacht dat dit een goede kleur was om de sigaret minder aantrekkelijk te maken. De onderzoekers van het RIVM geven nu aan dat een donkere kleur juist beter is. Mensen verbinden onbewust zo’n kleur met een schadelijker effect op je gezondheid.

Verbieden suikers en smaakstoffen

In sigaretten zitten suikers en smaakstoffen. Volgens het RIVM is dit slecht, omdat roken hiermee aantrekkelijker wordt gemaakt. Door die stoffen gaan mensen namelijk sneller roken. Daarnaast maken deze stoffen het ook moeilijker voor rokers om te stoppen. Verder wil het RIVM dat de hoeveelheid nicotine in tabak verlaagd wordt. Op dit moment zit er 16 milligram nicotine per gram tabak in de sigaret. Het RIVM stelt voor dit te verlagen naar 0,4 milligram.

Verbod op filtersigaret

Door veel rokers wordt gedacht dat filtersigaretten minder gevaarlijk zijn dan ‘gewone’ sigaretten. Dit is niet het geval, filtersigaretten zijn even slecht voor de gezondheid. De meetmethode voor filtersigaretten klopt niet, waardoor deze sigaretten schadelijker zijn dan het lijkt. Daarnaast zijn ze veel slechter voor het milieu. De filters zijn namelijk slecht afbreekbaar. Dit zorgt ervoor dat ze achter blijven in de natuur. Verder blijft een deel van de nicotine en teer in de filter achter. Deze stoffen komen hierdoor uiteindelijk vaak in het water terecht.

Stopadviseur spreken

Wil jij stoppen met roken, maar weet je nog niet hoe? Onze stopadviseurs staan voor je klaar om jou verder te helpen. Zij helpen je kosteloos met al je vragen over bijvoorbeeld stopmethodes of hulpmiddelen. Een gesprek met een stopadviseur is de eerste stap naar een rookvrij leven.

GESPREK MET STOPADVISEUR