roken, aankomen en weer afvallen

Roken, aankomen en weer afvallen

Veel rokers die willen stoppen met roken zijn bang veel zwaarder te worden. Het kan hen er zelfs van weerhouden een stoppoging te ondernemen. Sommige ex-rokers die na verloop van tijd vinden dat ze te dik zijn geworden, gaan weer roken om af te vallen. Dit is echter een zeer heftig vermageringsmiddel met veel negatieve bijwerkingen. Roken is echter een zeer heftig middel om te gebruiken bij het afvallen met veel negatieve bijwerkingen. Wat zijn nou de oorzaken van het aankomen na het stoppen met roken? En hoe kun je gewichtstoename beperken? Je leest het in onze blog.

Zowel niet stoppen uit vrees om aan te komen als weer beginnen met roken omdat je bent aangekomen is jammer. Voorkom dat je terechtkomt in een cirkel van problemen: stoppen met roken; meer eten omdat je het roken mist; zwaarder worden; willen afvallen; weer gaan roken om af te vallen; weer willen stoppen met roken.
Je kan beter proberen om de eerste drie maanden te voorkomen dat je teveel aankomt. Ben je toch iets aangekomen, dan is het raadzaam om pas te beginnen met afvallen als je drie maanden niet gerookt hebt. Dan heb je meer energie over.

Oorzaken aankomen na het stoppen met roken

Er zijn verschillende oorzaken voor het aankomen na het stoppen met roken. Hieronder zetten we de oorzaken voor je op een rijtje.

Oorzaak 1: Roken stimuleert de stofwisseling

Dit vergt inspanning van het lichaam. De hiervoor benodigde energie is na het stoppen niet meer nodig. Als de hoeveelheid voedsel gelijk blijft, wordt de energie die het voedsel levert omgezet in vet.

Oorzaak 2: De verandering van het eetpatroon

De grootste oorzaak van gewichtstoename als gevolg van het stoppen met roken is de verandering van het eetpatroon.

    • Door een beter reuk- en smaakvermogen neemt de eetlust toe. Bovendien onderdrukt nicotine de eetlust.
    • Door het gemis van het roken zoek je vaak iets anders om in de mond te steken. Men neemt daarvoor in de plaats vaak wat eetbaars. Een roker laat allerlei tussendoortjes aan zich voorbijgaan, omdat hij aan een sigaret voldoende heeft (of al iets in de handen en mond heeft). Wie net gestopt is met roken zal eerder iets nemen.
    • Als je stopt met roken heb je vaak in het begin meer behoefte aan zoetigheid.
    • De sigaret die de roker opsteekt in emotionele situaties zoals bij spanning, boosheid, verdriet, onrust en verveling, wordt nu vervangen door eten.

Aanleren van een goede manier van eten

Het aanleren van een goede, verstandige manier van eten en die als blijvende leefwijze in stand houden is vaak beter dan streng op een dieet gaan.
Als je aandrang voelt om iets extra te eten vraag je dan af wat de reden is. Is het:

  • De vervanging van de gewone sigaret?

Geef dan niet toe aan deze drang. Probeer jezelf af te leiden, doe iets wat je aandacht opvraagt. Hoe vaker je toegeeft iets te gaan eten om niet te hoeven roken, hoe meer situaties er ontstaan waarin je uit gewoonte maar iets eet.

  • De behoefte een emotie te onderdrukken?

Erken de emotie, accepteer de emotie en probeer er iets mee/aan te doen. Veel rokers hebben jarenlang hun emoties met roken onderdrukt. Stoppen met roken kan daardoor een emotionele periode zijn.

  • De behoefte aan een beloning?

Wil je iets eten om jezelf te verwennen? Heb je behoefte aan iets lekkers? Probeer jezelf dan te belonen met iets anders dan eten of met iets eetbaars dat weinig calorieën heeft.

  • Echt honger?

In dit geval kun je het best je honger op een gezonde manier stillen. Blijf niet met honger doorlopen.

Tips om gewichtstoename te beperken

Bij een stoppoging komen vaak vragen bij stoppers naar boven over gewichtstoename. Stoppers stellen vaak vragen als: ‘Hoe kan ik aankomen voorkomen?’ en ‘Hoe kan ik weer afvallen?’. Wij geven je daarom tips om gewichtstoename te beperken.

Tip 1. Meer lichaamsbeweging

Naast sport is het ook raadzaam om beweging in het dagelijkse levenspatroon in te bouwen. Voor een goed functionerend lichaam is het van belang elke dag een half uur lang te bewegen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat regelmatig bewegen de kans op succesvol stoppen vergroot. Daarvoor is het niet nodig om intensief te gaan sporten. Beweging inbouwen in het dagelijks leven is aantoonbaar effectief. Dit betekent bijvoorbeeld wandelen naar de winkel, fietsen naar het werk, flink stofzuigen en de trap nemen in plaats van de lift. Alle beetjes tellen mee: drie keer tien minuten bewegen is net zo goed als één keer een half uur. Vooral matig intensieve activiteiten, zoals tuinieren of wandelen, hebben effect op de gezondheid. Intensief, planmatig sporten geeft vooral een toename van de fitheid en verbetering van de lichamelijke belastbaarheid. Vergeet naast beweging niet om ook te ontspannen: wissel beweging en ontspanning af.

Tip 2. Let op je voeding

Hieronder wat tips om eenvoudig op je voeding te letten.

  • Let op hoeveel calorieën je dagelijks binnenkrijgt. Hiervoor zijn verschillende apps beschikbaar, zoals MyFitnessPal.
  • Blijf regelmatig eten. Als je onregelmatig eet, ben je sneller geneigd tussendoortjes als snoep, koek en snacks te nemen.
  • Pas op voor tussendoortjes. Als je tussen de maaltijden door iets eet, kan je kiezen voor caloriearme producten.
  • Zorg ervoor dat je onderweg altijd iets ‘verstandigs’ als een boterham, fruit etc. bij je hebt om de eerste honger te stillen.
  • Vermijd suiker en alcohol. Deze producten leveren alleen calorieën en geen waardevolle voedingsstoffen. Alcohol stimuleert bovendien de eetlust.
  • Kies producten waar de ‘mond langer mee bezig is’. Je bereikt dan eerder het verzadigingsgevoel. Geef bijvoorbeeld de voorkeur aan fruit en niet aan vruchtensap.
  • Drink veel water. Water geeft vulling, maar levert geen calorieën.
  • Neem de tijd voor de maaltijden en doe geen andere dingen tijdens het eten.
  • Leg etenswaren (met name de tussendoortjes) uit het zicht. Als je eten ziet, heb je eerder de neiging wat te nemen.
Tip 3. Stop met roken onder begeleiding

Met een coach kan het aankomen van gewicht besproken worden. Nicotinevervangers verminderen de eetlust. Bel Stichting Stop Bewust: 088-5006600 voor informatie over het aanbod van hulpmiddelen en begeleiding.

Bel mij terug 

Extra informatie over voeding, aankomen en stoppen met roken

  • Bij het voedingscentrum zijn tal van tips en suggesties voor lekker en gezond eten en tussendoortjes te vinden.
  • De website voedingsdomein heeft een pagina over stoppen met roken zonder aan te komen.
  • Ook bij Gezondheidsnet een pagina over stoppen met roken zonder aan te komen
  • Het boek “Over Vrouwen & Roken & Stoppen” van Marie Anne Haeck gaat ook over aankomen. Dit boek wordt nog veel tweedehands aangeboden op internet, o.a. bij Bol.com.