Roken en vermoeidheid

Zowel stoppers als rokers kunnen vermoeidheid ervaren. Dit heeft niet dezelfde reden. Wat precies het verschil is en hoe je kunt zorgen voor meer energie lees je in deze blog.

Vermoeidheid door roken

Rokers zien de sigaret vaak als een manier om energie te krijgen. Toch zorgt het roken juist voor minder energie. Wanneer je een sigaret opsteekt krijgt je energieniveau even een extra zetje, maar al snel daarna krijg je een futloos gevoel. Daarnaast kan roken je slaapcyclus verstoren. Het zou er ook voor kunnen zorgen dat je meer last krijgt van nachtmerries of snurken. Dit komt, omdat je in al de uren die je slaapt geen nicotine binnen krijgt. Wanneer je verslaafd bent aan dit stofje kan je lichaam hier niet goed tegen en kun je dus midden in de nacht wakker worden. Daarnaast stijgt ook je hartslag en bloeddruk wanneer je een sigaret rookt. Net voor het slapen een sigaret roken zorgt daardoor voor onrust.

Vermoeidheid door stoppen

Wanneer je stopt met roken kan dit er tijdelijk ook toe leiden dat je minder goed slaapt. Wanneer je stopt kun je namelijk last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Die kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je ‘s nachts wakker wordt, omdat je behoefte hebt aan een sigaret.

Meer energie

Wanneer je door de ontwenningsfase heen bent, krijg je meer energie. Dit komt, omdat je bloedcirculatie en je longfunctie verbeteren. Dit leidt tot een verbeterde conditie. Stoppen met roken is dan ook een investering. Zodra het lukt kun je meer doen, omdat je fitter bent. Het kost dus wat moeite, maar uiteindelijk slaap je een stuk beter.

Ik wil ook een energierijk leven

Een heel goede manier om meer energie te krijgen is het stoppen met roken, maar hoe pak je dit aan? Wees gerust, onze stopadviseurs zijn er om jouw vragen te beantwoorden. Zij weten dat stoppen een hele uitdaging is, maar dat de juiste hulp het verschil kan maken. De adviezen van Stichting Stop Bewust zijn kosteloos, dus grijp je kans en stop ook.

GESPREK MET STOPADVISEUR