Roken op het terras?

De volgende discussie laait regelmatig op in de media: moet je kunnen roken op het terras? Recent besloot McDonald´s om de terrassen rookvrij te maken. Uit een peiling van EenVandaag blijkt dat 65% van de niet-rokers voor een rookverbod op het terras is. De rokers staan er over het algemeen anders in, 84% gaf in dezelfde peiling aan dat roken op het terras mogelijk moet blijven. In dit ‘discussieblog’ bespreken we de argumenten voor- en tegen een rookverbod op het terras.

Voorstanders rookverbod terras

Veel voorstanders van een rookverbod op het terras vinden dat de rook van anderen de terraservaring bederft. Tijdens het eten wordt een rookwalm vaak als extra vervelend gezien. Daarnaast is roken ongezond en balen veel mensen wanneer ze onvrijwillig meeroken. Ook kinderen zitten wel eens met ouders op het terras. Zij komen op die manier met roken in aanraking. Rook is voor kinderen nog slechter dan volwassenen. Een ander argument om terrassen rookvrij te houden is dan ook om kinderen ermee te beschermen.

Tegenstanders rookverbod terras

Tegenstanders van een rookverbod op het terras vinden dat de vrijheid om te roken belangrijk is. Veel rokers genieten ervan om tijdens een biertje en/of bitterbal een sigaretje op te steken. Daarnaast ontmoedigt de overheid roken steeds meer. Sommige tegenstanders van een rookverbod op het terras vinden dat er nu wel voldoende regels zijn om het roken in toom te houden. Tot slot zijn er nog tegenstanders die aangeven dat het raar is dat alcohol op het terras wel mag en roken straks niet meer.

Stop jij ook succesvol?

Wil jij ook stoppen, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Maak je niet druk, stoppen met roken hoef je niet alleen te doen. Onze stopadviseurs kunnen kosteloos van informatie en advies voorzien. Hierdoor kun jij succesvol vaarwel zeggen tegen de sigaret.

IK WIL GRAAG STOPADVIES