Amsterdam wil roken bij sportclubs verbieden

Als eerste gemeente heeft Amsterdam zich aangesloten bij de Alliantie Nederland Rookvrij. Het doel van de gemeente: het rookvrij maken van pleinen en sportclubs. De gemeente wil Amsterdammers ook helpen bij het stoppen met roken.

Gemeente Amsterdam wil roken verbieden op sportclubs

Ongeveer een kwart van de inwoners van Amsterdam rookt. Een groot gedeelte, namelijk 80 procent hiervan, begon met roken als kind of jongere. In de toekomst wil de gemeente tegengaan dat jongeren worden beïnvloed door het zien van rokende mensen. Zo willen sportclubs het roken gaan verbieden.

Rookvrije sportclubs goed voorbeeld voor jongeren

Wethouder Sport en Welzijn Eric van der Burg zegt dat de eerste stappen in de goede richting gezet zijn. “Als gemeente willen we dat jongeren opgroeien tot gezonde Amsterdammers. Een verslaving aan roken draagt hier niet aan bij. We willen kinderen en jongeren laten zien dat roken niet gewoon is, dit doen we bijvoorbeeld door het realiseren van rookvrije sportvelden en schoolpleinen. Door lid te worden van de Alliantie Nederland Rookvrij kunnen we ons tabaksontmoedigingsbeleid extra kracht bijzetten.”

STOPPEN MET ROKEN ADVIES

De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust kunnen jou informeren en adviseren over alles over stoppen met roken. Hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen: wat zijn de mogelijkheden? De stopadviseurs kijken graag samen naar jouw beste stoppen-met-rokenaanpak in een telefonisch informatiegesprek.

Ja, ik wil stopadvies