Roken te zien in het DNA

Wetenschappers kunnen aan het DNA van een persoon zien of diegene rookt. Een bijzondere, maar ook vreemde ontdekking. Wat is nou eigenlijk het nut van dit soort onderzoek?

DNA verraadt of je rookt

Onderzoekers hebben een test ontwikkelt die kijkt naar methylatiemarkers. Dat is een moeilijk woord voor de omkeerbare veranderingen aan het DNA. Je DNA wordt namelijk beïnvloed door gewoontes als roken of het drinken van alcohol. De onderzoekers is het gelukt om op basis van de methylatiemarkers te kijken of iemand rookt, niet rookt of heeft gerookt.

Waarom is dit nuttig?

Voor degenen die hun rookgewoonte het liefst onder het tapijt schuiven is dit dus slecht nieuws. Het betekent dat de politie in de toekomst mogelijk de groep verdachten in een zaak kan verkleinen, door bijvoorbeeld niet-rokers uit te sluiten in een zaak. Het onderzoek roept dan ook vragen op als het gaat om privacy. Aan iemands DNA is mogelijk veel af te lezen, maar is die informatie wel voor anderen bestemd?

Hou stoppen met roken begrijpelijk

Wat ik vooral hoop is dat dit nieuws niet gebruikt zal worden om mensen aan te zetten tot stoppen met roken. DNA is voor veel mensen onbegrijpelijk, maar de schade van roken is dat niet. De discussie over roken zou ik vooral niet te ingewikkeld maken. Roken betekent simpelweg minder tijd met de mensen waarvan je houdt, vaker ziek zijn en afhankelijkheid van vergif.

Stoppen voor je DNA of je (klein)dochter?

DNA hebben we allemaal, maar toch voelt het voor mij als een ver van mijn bed show. Wetenschappers doen heel interessante onderzoeken, maar voor een gezonder leven hoef je niet op onderzoek te wachten. Stel jezelf de vragen: zou ik niet alles willen geven om een dag langer door te kunnen brengen met mijn (klein)kinderen? Wat zou je doen om langer tijd te besteden aan je favorieten hobby’s? Als je nog meer zou kunnen genieten van een geur zoals die van vers gemaaid gras, zou je daar dan voor kiezen? Ik hoop dat de rokers in mijn omgeving hun keuze baseren op basis van de antwoorden die ze op die vragen geven. Stop niet met roken voor je DNA, maar voor jezelf en de mensen waarvan je houdt.

Door: Bart Janssen