Influencers promoten vapen

Op social media zijn ze overal te zien, mensen met veel volgers die vertellen over e-sigaretten. Voor de tabaksindustrie is dit een mogelijkheid om stiekem toch reclame te maken voor haar producten.

Verbod op reclame

Reclame maken voor tabaksproducten is verboden. We zijn namelijk als samenleving tot de conclusie gekomen dat het niet de moeite is om dit vergif de hemel in te prijzen. Wanneer je de gevolgen van roken onder ogen ziet worden de reclames ervoor al gauw tenenkrommend. Toch lijkt de tabaksindustrie zoals wel vaker omweg gevonden te hebben.

Aanprijzen vapen

De cowboy met zijn sigaretje is inmiddels niet meer in. De jeugd verandert en de tabaksindustrie verandert mee. Daarom worden e-sigaretten steeds vaker aangeprezen en van opvallende kleurtjes en smaakjes voorzien. Populaire influencers promoten vapes waardoor meer jongeren ze gaan gebruiken. Toch vraag ik me af waarom je een beetje geld zou willen verdienen over de rug van je volgers, terwijl je weet hoe schadelijk het vapen is. Die jongeren beginnen aan vapen, omdat het er leuk uitziet of ze erbij willen horen. Toch leidt het vaak tot verslaving en uiteindelijk een slechte gezondheid.

Geen reclame voor troep

Ik hoop dat we als samenleving kunnen stoppen met reclame maken voor producten waar we alleen maar ziek van worden. De bal ligt in de eerste plaats bij TikTok om deze video’s te verbieden. Waarom zou je als platform de ruimte geven aan het verspreiden van vergif? Daarnaast hoop ik dat influencers zich realiseren dat er een hoop andere manieren zijn om geld te verdienen. Wees je bewust van je invloed en maak alleen reclame voor een product waar je ook echt achter staat. Zelfs als je een (e-)roker bent weet je dat het slecht voor je is.

Stopmethode?

Als advocaat van de duivel zou je nog kunnen zeggen dat influencers met e-sigaretten een stopmethode promoten. Toch is dit lastig te verdedigen, aangezien de filmpjes voornamelijk op jongeren zijn gericht. Gelukkig is er ook een andere beweging. Artsen zijn een TikTok account gestart tegen vapen. Laten we hopen dat mensen eerder luisteren naar artsen dan naar de tabaksindustrie.

Door: Bart Janssen