De rokershoest en andere aandoeningen

Dat rokershoest ontstaat door roken zal niemand verrassen. Het hoesten lijkt onschuldig, toch is het helaas een slecht teken. Door roken kunnen de trilhaartjes in de longen worden beschadigd. Deze zijn verantwoordelijk voor de afvoer van schadelijke stoffen. Wanneer de trilhaartjes deze stoffen niet meer af kunnen voeren, probeert je lichaam ze eruit te hoesten. Een rokershoest is progressief: hoe meer je rookt, hoe erger het hoesten wordt.  In dit blog meer over de rokershoest en andere gevaren van roken.

Hoe kom je af van de rokershoest?

Voor de rokers is er gelukkig hoop, want de rokershoest kan voorkomen of (grotendeels) genezen worden door te stoppen met roken. De rokershoest verdwijnt helaas niet direct, waardoor het lastig kan zijn gemotiveerd te blijven. Toch verlaten de giftige stoffen uiteindelijk het lichaam waardoor je stopt met hoesten. Dit proces verloopt volgens verschillende fases. In de eerste fase na het stoppen begin je juist meer te hoesten. De oorzaak hiervan is dat het lichaam een hoge hoeveelheid giftige stoffen probeert kwijt te raken, wat leidt tot hoesten. Als je door die fase heen komt en het stoppen doorzet, is de rokershoest meestal na enkele maanden compleet verdwenen. Je krijgt dan ook meer lucht en een betere conditie.

Andere gevaren rond roken

Naast de rokershoest hangt roken ook samen met andere aandoeningen. Onder deze aandoeningen vallen verschillende vormen van kanker waaronder long- en keelkanker. Daarnaast verhoogt roken de kans op COPD. Bij mensen met COPD zijn de buisjes van de longen chronisch ontstoken. Verder veroorzaakt roken een hogere kans op maagzweren en hart- en vaatziekten. Rokers krijgen ook vaker de ziekte van Crohn. Deze ziekte is een chronische ontsteking aan de darm.

Succesvol stoppen

Wil jij ook afkomen van de rokershoest en je aan een succesvolle stoppoging wagen? Je kunt gratis contact opnemen met een van onze telefonische stopadviseurs. Zij kunnen je vragen beantwoorden en je meer informatie geven over stoppen. Verder kunnen zij je helpen met het opzetten van een persoonlijk stopplan.

Bel mij terug