Rokerstypen: wat voor roker ben jij?

Iedere roker is anders. Daarom is er geen ideale stopmethode, maar wel een methode die het best bij jou past. Hoe kom je er nou achter welke dat is? Jezelf als roker leren kennen is een goede eerste stap. Hierdoor kun je rekening houden met je valkuilen en heb je een grotere kans om succesvol te stoppen. In onze blog bespreken we enkele rokerstypen en bijbehorende redenen om te roken.

Redenen om te roken

Er zijn verschillende redenen waarom mensen roken. Voor de meeste rokers geldt dat er verschillende redenen kunnen zijn om een sigaret op te steken. De vier meest voorkomende redenen om te roken zijn:

• Roken uit zucht (lichamelijke nicotineafhankelijkheid)
  • Roken uit gewoonte
  • Roken als beloning
  • Roken om emotie te onderdrukken

De vier rokerstypen

Aan al deze redenen om te roken zijn ook rokerstypen verbonden. Een roker die een sigaret opsteekt uit gewoonte is immers anders dan iemand die het doet om zijn emoties te onderdrukken. De vier rokerstypen zijn:

1. Verslaafde roker
  2. Gewoonte roker
  3. Beloningsroker
  4. Stress/troostroker

Zelfkennis helpt je stoppen

Het is belangrijk te weten wat voor type roker jij bent om succesvol te stoppen. Een gelegenheidsroker zal misschien extra waakzaam moeten zijn op feestjes, terwijl een emotionele roker moet oppassen bij heftige persoonlijke situaties. Om die reden is het verstandig jezelf voor een stoppoging af te vragen waarom je nou eigenlijk rookt. Steek je de sigaret op voor het genot of uit gewoonte? Als je dat weet kun je die rookmomenten vervolgens vermijden. Voor de meeste rokers geldt dat ze een combinatie zijn van verschillende rokerstypen. Plaats jezelf daarom ook niet teveel in één hokje.

Verslaafde roker: overweeg om nicotinevervangers te gebruiken

De verslaafde roker steekt regelmatig een sigaretje op. Wanneer zo´n roker dit niet doet treden er ontwenningsverschijnselen op. Voor iemand die een hoge hoeveelheid nicotine gewend is, zijn nicotinevervangers misschien een oplossing. Door langzaam de nicotine af te bouwen zijn de ontwenningsverschijnselen minder heftig.

Gewoonte roker: leer jezelf gezonde gewoontes aan

Als je rookt uit gewoonte is het belangrijk te weten welke vaste momenten je hebt om een sigaretje op te steken. Zodra je die momenten kent kun je die vermijden of de extra drang weerstaan. Verder helpt het om een andere goede gewoonte aan te leren. Verander bijvoorbeeld de koffie met sigaret in de ochtend voor een wandeling.

Beloningsroker: beloon jezelf voor het stoppen

Als je wat moois gepresteerd hebt is het fijn jezelf te belonen. Wanneer je wil gaan stoppen met roken, moet dit helaas zonder sigaret. Gelukkig is er ook goed nieuws: je kunt jezelf ook belonen voor het stoppen met roken. Koop bijvoorbeeld een leuk cadeautje voor jezelf, ga eens lekker uiteten of gewoon even relaxen. Op die manier gaat het stoppen met roken extra goed voelen.

Emotie roker: geef jezelf een andere uitlaatklep

Als je vooral rookt in emotionele omstandigheden is het van belang je bewust te zijn van deze triggers. Zodra je dat bent kun je andere manieren vinden om die emoties een plekje te geven. Voor veel mensen helpt sporten bijvoorbeeld om stress, woede of verdriet los te laten. Door om te leren gaan met je emoties kun je niet alleen makkelijker stoppen met roken, maar word je ook een gelukkiger mens!

Succesvol stoppen met roken? Pak je kans!

De meeste mensen zijn niet één type roker, maar een combinatie van verschillende types. Misschien merk je dat je soms door emotie rookt en een ander moment uit gewoonte. Stoppen met roken hoef je gelukkig niet alleen te doen: onze stopadviseurs zijn er om samen met jou te kijken hoe je succesvol van de sigaret afkomt. Wil jij ook gratis stopadvies ontvangen?

Help mij met stoppen