Komt er een rookverbod op Belgische stranden?

Komende week vergaderen kustburgemeesters over de invoering van een rookverbod voor de Belgische stranden. Het voorstel komt van de burgemeester van Bredene, Steve Vandenberghe. “Ik wil de toeristen en de eigen inwoners sensibiliseren en ze duidelijk maken dat het niet goed is dat sigarettenpeuken en ander afval onder het zand te verbergen”, zei hij.

Roken op sommige Franse stranden al verboden

Een vergelijkbaar rookverbod bestaat al in Frankrijk. Ook daar mag er op verschillende stranden niet gerookt worden. Het thema komt nu ook ter sprake in België. Elke kuststad kan hier zelf beslissen over een rookverbod op het strand.

Burgemeester van een van de Belgische stranden komt zelf met voorstel

Vandengerghe maakte in een interview met De Ochtend duidelijk dat sigarettenpeuken op de Belgische stranden een groot probleem zijn. De aanpak van de Vlaamse regering is volgens hem nu nog onvoldoende, waardoor hij zelf met een voorstel kwam.

Bron nieuwsbericht: De Standaard

Stoppen met roken informatie en advies

Stichting Stop Bewust geeft informatie en advies over het stoppen met roken. De stopadviseurs kunnen samen met jou kijken naar jouw situatie. Welk hulpmiddel spreekt jou het meest aan? En welke stopmethodes hebben de beste resultaten? De telefonische stopadviseurs helpen met het vinden van antwoorden op jouw vragen. Ook voor advies over een vergoeding via de zorgverzekeraar kan je bij ons terecht.

Ontvang info en advies