Rookverbod op strand

Het kabinet overweegt een rookverbod in te voeren op het strand. Voor niet-rokers wordt de sigarettenlucht op het strand vaak als onprettig ervaren. Daarnaast zijn sigarettenfilters erg slecht voor het milieu. Wat zijn de voor- en nadelen van dit plan?

De roker wordt weer gepakt

Nu er mogelijk een nieuwe maatregel komt tegen roken had ik al enkele negatieve reacties verwacht. Ik zag menig roker al aankomen met stellingen als: ‘de roker wordt weer gepakt’ of ‘als roker ben je tweederangsburger’. Tot mijn verbazing las ik dat zelfs een meerderheid van de rokers neutraal of positief tegenover zo’n rookverbod staat. Dat laat maar weer eens zien dat je niet iedereen over een kam moet scheren.

Waarom een rookvrij strand?

Ik snap die frustratie van sommigen rokers ook wel. De ene regel voelt natuurlijk rechtvaardiger dan de andere. Voor een rookverbod op het strand blijken meerdere goede redenen te zijn. De sigarettenrook is natuurlijk schadelijk, al scheelt het wel dat men in de buitenlucht rookt. Waar ik me vooral aan erger is de tsunami aan peuken die zich uitstrekt over het hele strand. Je zou er bijna in kunnen zwemmen zou je denken. Gek genoeg gebeurt dat ook, want al dat zwerfafval van de sigaretten gaat ook weer het water in. Zowel jij als de rest van de natuur wordt dus nog een beetje extra vergiftigd.

Werkt een verbod?

Een verbod is een laatste redmiddel. Toch lijkt het erop dat er weinig goede alternatieven zijn. Een milieuvriendelijke filter lost het probleem niet (helemaal) op, want er blijft dan nog steeds zwerfafval achter. Statiegeld op sigarettenpeuken blijkt om praktische redenen niet mogelijk. Een verbod is in mijn ogen dan ook goed te rechtvaardigen.

Door: Bart Janssen