Sigarettenprijzen hoger dan 10 euro per pakje

Het kabinet wil de prijzen op sigaretten gaan verhogen. Er is besloten een aanvullende prijsstijging op sigaretten door te voeren. In dit artikel lees je wat dit betekent voor de uiteindelijke sigarettenprijzen.

Verhoging sigarettenprijzen

De accijnzen zouden sowieso al 1 euro per pakje stijgen, maar daar komt nu nog een extra verhoging bovenop. Hoeveel een pakje uiteindelijk gaat kosten is nog onbekend. De prijzen gaan in ieder geval harder stijgen dan de inflatie. Volgens het Trimbos Instituut is dit cruciaal voor een zo gunstig mogelijk effect. Onderzoek wijst uit dat het aantal rokers met 4% daalt als de prijs met 10% toeneemt. Kortom de prijsverhoging is een effectieve maatregel tegen roken.

Het grenseffect

Volgens het Trimbos Instituut moeten de prijzen dus harder stijgen dan de inflatie, maar ook niet te hard. Door te heftige prijsstijgingen ontstaat het zogenaamde ‘grenseffect’. Dit houdt in dat mensen hun sigaretten in Duitsland of België gaan kopen, omdat ze in Nederland te duur zijn. Op dit moment is er van dat effect (bijna) geen sprake, aangezien het prijsverschil tussen de landen niet erg groot is.

Aanbevelingen RIVM

Naast het verhogen van de prijzen zijn er nog andere maatregelen die roken tegen kunnen gaan. Het RIVM kwam met een aantal aanbevelingen. Zo raadde ze aan filtersigaretten te verbieden en het nicotinegehalte in sigaretten te verlagen. Daarnaast wil het RIVM ingrediënten zoals smaakstoffen en suikers laten verbieden.

Rookvrij is gratis

Het niet roken van sigaretten bespaart veel geld. Daarnaast kun je één keer per jaar kosteloos een stopprogramma volgen. Zo’n programma is gemiddeld veel succesvoller dan op eigen kracht te stoppen. Als je meer wil weten over het vergoeden van stoptrajecten door de zorgverzekeraar kun je in gesprek gaan met een stopadviseur van Stichting Stop Bewust. Zij kunnen kosteloos jouw vragen beantwoorden op het gebied van stoppen met roken. Een rookvrij leven is voordelig voor je lichaam en je portemonnee.

GESPREK MET STOPADVISEUR