Leren omgaan met spanningsbronnen voordat je stopt

Een van de belangrijkste oorzaken van het mislukken van een stoppoging is dat je als stopper tegen spanningbronnen aan kunt lopen die moeilijk te beheersen zijn. Onrust roept het verlangen op naar een sigaret. Het advies: probeer om vóór het stoppen anders te leren omgaan met spanningen. Dit betekent niet dat je spanningen helemaal weg zullen zijn. Sommige dingen heb je geen invloed op en dan mag je best gespannen zijn. Maar vaak kun je wel anders leren omgaan met momenten van spanning waardoor je meer rust ervaart. In deze blog geven wij je hiervoor advies.

Optimale condities voor een succesvolle stoppoging

Zelfvertrouwen, motivatie en een goede overtuiging: er zijn enkele voorwaarden van een succesvolle stoppoging. Wanneer je hieraan voldoet, gaat het stoppen vaak makkelijker. Een van die voorwaarden voor een geslaagde stoppoging is ‘lekker in je vel zitten’. Wanneer je leert omgaan met stressvolle momenten, is het gemakkelijker om weerstand te bieden aan de neiging om naar de sigaret te grijpen. Maar hoe krijg je dat gevoel? Er zijn toch altijd spanningen in je leven?

Uiteraard is dat zo. Elk mens heeft te maken met spanningen en stress. Het ideaal van een spanningsloos leven is dan ook onmogelijk te bereiken. Maar het is wél zo dat het het veel uitmaakt hoe je tegen spanning aankijkt.Je mentale instelling is daarbij van groot belang. Er zijn twee tegenovergestelde denkstijlen die een belangrijke invloed hebben op hoe jij stress ervaart.

Twee denkstijlen over spanningsbronnen

In de eerste denkstijl heb je het gevoel dat de wereld jou bepaalt. Het voelt alsof je zelf weinig invloed hebt op de loop van de gebeurtenissen. Dingen overvallen je en je bent speelbal van je omgeving. Wanneer de dingen goed gaan heb je ‘geluk’, zo niet dan spreek je van ‘pech’. Je kunt er zelf niet zo veel aan veranderen. Zo gaat het nu eenmaal.

In de tweede denkstijl ga je er van uit dat jij de werkelijkheid en je omgeving kunt beïnvloeden, dat je vat hebt op hoe sommige dingen lopen in je leven. Je denkt na over hoe je zaken kunt veranderen die niet goed gaan en je komt in actie om problemen aan te pakken.

Beheersingsoriëntatie

In de psychologie spreken we van een ‘externe of interne locus of control’. Dit is de manier waarop iemand kijkt naar de oorzaak van wat die persoon overkomt, bijvoorbeeld spanningsbronnen. We maken onderscheid tussen externe en interene beheersingsoriëntatie. Bij een ‘externe locus of control’ (denkstijl 1) voelt iemand zich niet verantwoordelijk voor de resultaten van zijn gedrag. Het gaat immers zoals het gaat. Je leven wordt bepaald door je karakter, je plaats in de maatschappij, de politiek, je werk etc. Alles komt van buitenaf. Je kunt je voorstellen dat iemand met een externe locus ook niet snel iets zal doen aan bijvoorbeeld zijn tabaksverslaving. De gedachte zal eerder zijn: “Tja, pech gehad, ik ben verslaafd geraakt en ik zal wel blijven roken tot ik het loodje leg”.

Met een interne locus of control voel je je wél verantwoordelijk. De eigen keuzes en je eigen gedrag doen ertoe en je bent ervan overtuigd dat je dingen naar je hand kunt zetten. De invloed komt van binnen uit!

Andere denkstijl

Natuurlijk gebeuren er geregeld zaken die vervelende gevolgen kunnen hebben, waar je soms ook helemaal geen grip op hebt. Voor veel andere vervelende zaken heb je wel de mogelijkheid om actief te streven naar verbetering.

Als je snapt hoe het werkt met de twee denkstijlen, dan kun je hier ook gebruik van maken. Je kunt ervoor kiezen om op een andere manier te gaan denken. Waarom zou je per se moeten denken dat het glas altijd half leeg is terwijl je net zo goed kunt denken dat het half vol is?

Gebruik de interne locus of control bij het opruimen van je spanningsbronnen

Om er voor te zorgen dat je optimaal voorbereid aan je stoppoging kunt beginnen, ga je vanuit je interne locus na welke spanningsbronnen te beïnvloeden zijn en welke niet. Als ze niet te beïnvloeden zijn, dan kun je hooguit proberen om er zo weinig mogelijk last van te hebben. Als ze wel te beïnvloeden zijn, dan kun je nagaan welke acties verbetering zullen brengen.

Positieve gedachten

Je hoeft niet meteen alles aan te gaan pakken, maar je zult merken dat stoppen met roken gemakkelijker gaat als je leert denken vanuit een positieve gedachte dat je invloed kunt uitoefenen op je leven. Als dat inderdaad lukt, heeft dat weer een zelfbevestigend resultaat en zul je steeds vaker ‘lekker in je vel komen te zitten’ en heb je sigaretten helemaal niet meer nodig!

De eerste stap naar rookvrij

Wanneer je wil stoppen met roken sta je er niet alleen voor. Voor informatie, advies en tips over hulp, vergoedingen maar ook een goede voorbereiding kan je bij ons terecht. Kijk samen met de telefonische stopadviseurs welke manier van stoppen het beste bij jou past. Het adviesgesprek is kosteloos, vrijblijvend en eenmalig.

Ja, ik wil info