1 week gestopt met roken? Zo blijf je gestopt!

Yes, je bent al 1 week gestopt met roken! Je mag trots zijn op het feit dat je al een week geen sigaretten hebt aangeraakt. De eerste week wordt door veel stoppers als de moeilijkste periode van de stoppoging ervaren. Dat heb je dus al achter de rug. Nu is het een kwestie van doorpakken en volhouden. In deze blog geven we je hiervoor tips.

1 week gestopt: jouw lichaam is al bezig met herstellen!

Op korte termijn merk je de eerste effecten van het stoppen. Het herstelproces van jouw lichaam begint meteen.

Nu je al een week gestopt ben.

• Zijn je bloeddruk en hartslag omlaag gegaan, al 20 minuten na het roken van je laatste sigaret.
  • Is de koolmonoxide verdwenen. Dit gebeurt al na 1 uur.
  • Heb je meer zuurstof gekregen en beginnen de longen met opruimen. Dit effect treedt al 24 uur na het stoppen op!
  • Is alle nicotine uit je lichaam verdwenen en proef en ruik je beter, al na twee dagen stoppen.
  • Heb je meer energie en gaat ademen makkelijker. Je merkt dit na drie dagen sinds het begin van de stoppoging.

Ga door na een week gestopt te zijn! Tips om stoppen vol te houden

Nu je al een week gestopt bent is het tijd om door te pakken. Je hebt het moeilijkste, namelijk het begin, al gehad! Hoe houd je stoppen vol op de lange termijn?

Tip 1: Leer omgaan met moeilijke momenten.

Je zal af en toe last hebben van craving, verleidingen of gewoonte. Deze moeilijke momenten gaan meestal binnen een paar minuten voorbij, dus houd vol! Geef niet toe aan de trek naar een sigaret. Het kan helpen om afleiding te zoeken, een ademhalingsoefening te doen of om met iemand te praten over het stopproces.

Tip 2: Sta stil bij alle voordelen en blijf gemotiveerd

Het kan soms lastig zijn om de motivatie te behouden wanneer het stoppen moeilijk is. Maak daarom eens een lijstje met alle voordelen en redenen om te stoppen met roken. Sla het lijstje op in telefoon of hang het op een belangrijke plek. Je kan het lijstje erbij pakken wanneer je het moeilijk hebt of je wat minder gemotiveerd voelt. Focus je op de positieve dingen van het stoppen!

Tip 3: Maak gebruik van stopadvies of hulp

Ben je cold turkey gestopt en vind je het lastig om de sigaret links te laten liggen? Overweeg dan eens om een hulpmiddel of stopmethode te gebruiken. Er zijn wetenschappelijk bewezen hulpmiddelen die vergoed worden door de zorgverzekeraar. In een telefonisch stopadviesgesprek met de stopadviseur kan je jouw vragen stellen over de mogelijkheden voor hulp en ontvang je meer informatie over de vergoeding via de zorgverzekeraar.

Ja, help mij met stopadvies

Beloon jezelf bij mijlpalen

Met stoppen met roken bespaar je veel geld. Dit kan oplopen tot wel duizenden euro’s per jaar! Doe iets leuks met dit geld wanneer je deze mogelijkheid hebt, om jezelf te belonen. Besteed het bijvoorbeeld aan een etentje, een vakantie of koop van het geld een cadeautje voor jezelf. Je mag trots zijn op het stoppen en jouw mijlpalen vieren!

Info en advies als je wil stoppen met roken

Welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar? Welke stopmethodes zijn bewezen effectief, en wat wordt er vergoed door de zorgverzekeraar? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust helpen je graag bij het vinden van antwoorden op al jouw stoppen met roken vragen. In een kosteloos adviesgesprek kijken ze samen met jou naar de mogelijkheden. Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.