Stoppen met roken apps

Apps als hulpmiddel bij het stoppen met roken

Stoppen met roken apps zijn populair als hulpmiddel bij een stoppoging. Hoe kunnen deze apps gebruikt worden? En wat zijn de voordelen van het gebruik van stoppen met roken apps? In onze blog vertellen we alles over de mogelijkheden voor het gebruik van een app bij het stoppen met roken.

Welke soort apps zijn er?

Wanneer je zoekt op ‘stoppen met roken’ in de Google Play Store of Apple Store zie je dat er een flink aanbod is. Veel van deze stoppen met roken apps zijn gratis te gebruiken, andere vragen een bedrag of maken gebruik van in-app aankopen. Sommige apps zijn Nederlandstalig, andere zijn alleen in het Engels te gebruiken.

Wat doen de meeste stoppen met roken apps?

Het merendeel van de gratis apps levert vooral eenvoudige statistiekjes. “Hoeveel dagen heb ik al niet gerookt? Hoeveel geld heb ik daardoor verdiend? Hoeveel heb ik niet gerookt?”

Daarnaast bieden sommige apps dagelijkse berichtjes om de motivatie op peil te houden. Bijvoorbeeld: “Je hebt een volle week niet gerookt! Een mijlpaal! Ga zo door, op naar de tweede week!”

Sommige apps geven ook nog extra gezondheidsinformatie. Bijvoorbeeld over hoe ver de longen zijn met het opruimen van slijm of hoeveel nicotine er nog in je bloed zit. Je leest meer over de effecten die optreden in jouw lichaam. Er zijn ook apps waarin je je resultaten via social media kunt delen met je vrienden via sociale media. Tenslotte zijn er apps die van het stoppen een spel maken, die er een soort computergame van maken. Je speelt als het ware een wedstrijd tegen jezelf en kunt steeds hogere levels bereiken tot je het ultieme niveau van de ex-roker hebt bereikt.

Waar komen de apps vandaan?

Enkele apps zijn gemaakt door ex-rokers die – geïnspireerd door hun eigen succes – stoppers willen helpen. Andere stoppen met roken apps zijn gemaakt door behandelinstituten die hun eigen app als meerwaarde aan hun cliënten aanbevelen of die via de app klanten hopen te bereiken die uiteindelijk toch professionele begeleiding zoeken. 

Wat is de meerwaarde van betaalde apps?

Een aantal apps geeft de mogelijkheid om te upgraden naar een Premium versie. Je moet hier een klein bedrag voor betalen. Je krijgt dan extra mogelijkheden, zoals oefeningen om jezelf te trainen in bepaalde vaardigheden. Duurdere versies bieden daarnaast soms online therapie aan.

Hoe zinvol is het gebruiken van apps als hulp bij stoppen met roken?

Feedback kan ontzettend nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij fitnessprogramma’s is het motiverend om via grafiekjes te zien hoe je prestaties vorderen. Als je ziet hoeveel je spierkracht en uithoudingsvermogen zijn toegenomen doordat je afgelopen week drie keer anderhalf uur getraind hebt, dan motiveert dat wel degelijk om door te gaan. Hetzelfde geldt voor het stoppen met roken.

Omgekeerd zou je kunnen zeggen dat je motivatie tot volhouden afneemt wanneer je niet meer merkt dat je vooruitgaat. En dat is wat er vaak gebeurt nadat je meer dan een maand gestopt bent met roken. De grootste merkbare winst bereik je in de eerste weken, onder meer doordat je zuurstofvoorziening verbetert. Daardoor krijg je meer lucht en loop je bijvoorbeeld gemakkelijk een trap op.

Na een paar weken ben je echter aan die verbetering gewend en meer winst komt zo geleidelijk dat je het vaak niet meer ervaart. Op zo’n moment is het heel belangrijk dat je geïnformeerd wordt over wat er met je lichaam gebeurt en dat je registreert waar je vooruitgaat, al gaat dat minder snel dan in het begin. En niet alleen feedback over je lichaamsfuncties werkt motiverend. Ook je portemonnee vaart er wel bij dat je gestopt blijft. Je ziet het bedrag dat je uitgespaard hebt iedere maand oplopen en dat zet je zeker wel aan het denken.

Bij stoppen met roken is niet alleen de startmotivatie belangrijk, maar zeker ook de motivatie om vol te houden. Een stoppen met roken app kan je daar bij helpen. De geregelde berichtjes die je krijgt houden je bij de les en herinneren je eraan waarom je ook alweer gestopt was.

Wat moet je niet verwachten?

Als roken voor jou een manier is om diepliggende problemen toe te dekken, dan kan een app je daar niet van af helpen. Een app is geen vervanger van een persoonlijke coach. Applicaties geven namelijk algemene feedback en statistieken, maar kunnen jou niet helpen met achterliggende problemen van de verslaving. 

Een app kan een goed hulpmiddel zijn, maar dit is niet voor iedereen het geval. Een medicijn of nicotinevervanger kan ontwenningsverschijnselen verminderen, wat voor veel mensen een belangrijke reden is waarom deze middelen een positief effect hebben. Voor veel stoppers zal een stoppen met roken app daarom niet als enige hulpmiddel gebruikt worden, maar extra ingezet worden naast een hulpmiddel of stopmethode.

Welke stoppen met roken apps raden wij aan?

Stichting Stop Bewust heeft een samenwerking met de KWIT app. Ook stoppers die met behulp van de KWIT-applicatie stoppen, kunnen gebruik maken van ons kosteloze informatie en advies. Deze app biedt statistieken, informatie en feedback en is gratis te downloaden.

Stoppen met roken met behulp van een app, een goed idee?

Veel stoppers hebben baat bij stoppen met roken apps. Echter vervangt dit voor veel stoppers niet een hulpmiddel of methode zoals coaching, medicijnen of nicotinevervangers. Een app kan vooral goed naast het gebruik van een stopwijze ingezet worden voor extra motivatie en inzicht in jouw stoppoging. 

Hulp nodig bij het stoppen met roken? Schrijf je in voor een terugbelverzoek!

Wil jij meer informatie over andere hulpmiddelen en stopmethodes en over de mogelijke vergoedingen via de zorgverzekeraar? Stichting Stop Bewust helpt jou graag met kosteloos en vrijblijvend stopadvies en betrouwbare informatie over de mogelijke stopwijzen. Onze telefonische stopadviseur kan samen met jou kijken naar een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging tot tien keer succesvoller wordt dan stoppen zonder hulp. Ben jij klaar voor een succesvolle stoppoging? Meld je aan voor stopadvies!

Geef mij kosteloos stopadvies!