Stoppen met roken concentratie

Hoe beïnvloedt roken de concentratie?

Sommige rokers denken dat roken ervoor zorgt dat zij zich beter kunnen concentreren. Het tegenovergestelde is waar: door te roken neemt het concentratievermogen af. In deze blog leggen we uit waarom en vertellen we je hoe dit kan herstellen wanneer je stopt met roken.

Het concentratievermogen van een roker

Door te roken verloopt de concentratie met pieken en dalen. Wanneer je een sigaret opsteekt, is er een toename in de concentratie te zien. Dit effect verdwijnt snel, doordat je hersenen gewend zijn aan de nicotine.

Het gevolg is dat de piek in concentratie alleen het eerste moment na het roken optreedt. Deze piek ligt lager dan dat van een niet-roker. Een halfuur na het roken is de hoeveelheid nicotine in het bloed gehalveerd. De concentratie neemt dan af: rokers voelen zich onrustig en denken aan de volgende sigaret. Een verslaafde roker haalt niet meer het concentratieniveau van een niet-roker.

Nog een voordeel van stoppen: betere concentratie!

Stoppen met roken levert je dus een betere concentratie op, zorgt ervoor dat je langer achter elkaar geconcentreerd kan werken en maakt dat je meer aandacht hebt voor je omgeving. Naast verbeteringen voor de gezondheid en conditie, is dit dus nog een groot voordeel van stoppen

Ook de voordelen van stoppen met roken ervaren? Zet de eerste stap!

Er zijn zoveel voordelen van stoppen met roken. Toch is stoppen makkelijker gezegd dan gedaan. Nicotine-ontwenning, craving en verslaving kunnen het stopproces lastig maken. Met de juiste hulp wordt de stoppoging succesvoller. Maar wat is juiste hulp? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust kunnen jou helpen bij het vinden van het antwoord op deze vraag. In een telefonisch adviesgesprek ontvang je informatie en advies over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Het gesprek is kosteloos en eenmalig.

Help mij met de eerste stap!