Stoppen met roken: een vooruitgang voor je conditie!

Het is inmiddels alom bekend dat roken en sporten geen perfecte combinatie is. Maar waarom is roken dan zo slecht voor je conditie? En hoe kan sporten ervoor zorgen dat je minder last hebt van craving en moeilijke momenten? We bespreken het in deze blog!

Waarom verslechtert roken de conditie?

Om inspanning te leveren bij het sporten heeft het menselijk lichaam zuurstof nodig. Roken zorgt ervoor dat er minder zuurstof vervoerd wordt door de rode bloedcellen in een lichaam. Dit komt doordat er in tabaksrook koolmonoxide zit. Koolmonoxide is een stofje dat vrijkomt bij de verbranding van tabak. Het zit naast in een sigaret onder andere in uitlaatgassen van auto’s en houtkachels. Bij een gezonde niet-roker hecht zuurstof zich aan de rode bloedcellen, maar bij rokers wordt de zuurstof verdrongen door de koolmonoxide. Dit zorgt ervoor dat er onvoldoende zuurstof over is in je lichaam voor je organen en spieren. Op deze manier kan je niet optimaal functioneren. Dit merk je meteen aan je conditie.
Ook de longen worden aangetast door het roken. De longcapaciteit neemt af en er wordt nog minder zuurstof vervoerd door het lichaam.

Negatieve invloed van nicotine op je conditie

In een sigaret zit ook nicotine, deze stof zorgt ervoor dat de hartslag versnelt en de bloeddruk verhoogt. Het lichaam moet harder werken om bloed met zuurstof door het lichaam te pompen, de oorzaak hiervan is dat roken de bloedvaten vernauwd. Voor rokers die al langere tijd roken kan dit erg gevaarlijk zijn. Het risico van een hartaanval wordt namelijk verhoogd door intensieve inspanning, zoals sporten.

Stoppen met roken: een vooruitgang voor je conditie!

Door te stoppen met roken zal jouw conditie dus verbeteren. Traplopen en fietsen gaat makkelijker! Je houdt sporten langer vol en zal de volgende dagen minder last krijgen van spierpijn.

Sport als vervanging voor een sigaret

Ex-rokers die vaak sporten houden het stoppen met roken beter vol. Dit komt doordat sport werkt als een vervanger voor het roken. Sport is de gezonde variant van nicotine. Het goede, belonende gevoel dat ervaren wordt bij het roken van een sigaret is een reactie in de hersenen die op dezelfde plek plaatsvindt als het gevoel dat je krijgt wanneer je sport. Ook worden er vergelijkbare stofjes aangemaakt bij sport en nicotine. Het enige verschil is dat het bij sport juist gezonde stofjes zijn. Zo kan lichamelijke inspanning de behoefte aan een sigaret verminderen of zelfs wegnemen.

Sporten helpt tegen stress

Stoppen met roken zorgt voor veel mensen voor een verhoging van de stress-levels. Ook hiervoor is sporten een goede oplossing. Door te sporten maakt het lichaam endorfine aan, een morfine-achtig stofje dat ervoor zorgt dat je je goed voelt en minder stress ervaart. Overigens werkt sport ook ontspannend en een sportieve inspanning zorgt ervoor dat je even nergens aan denkt behalve aan je training. Zo neem je je gedachten even weg van de stress van die dag of de hunkering naar een sigaret.

Betrouwbare informatie en advies voor jouw stoppoging

Wil jij stoppen met roken om jouw conditie te verbeteren? Stichting Stop Bewust helpt jou graag op weg naar een rookvrij leven. Met de juiste informatie en een persoonlijk stopadvies beslis jij of je klaar bent om te stoppen met roken en hoe je dit wil gaan doen. Onze stopadviseurs informeren jou graag over de mogelijkheden voor hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Het telefonische informatiegesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos. Schrijf je nu in voor een terugbelverzoek! Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Meld je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Zet nu de eerste stap naar rookvrij!