Stoppen met roken in fases

Stoppen met roken in fases

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Het is een proces dat bestaat uit verschillende fases. Hoewel een stoppoging voor iedereen anders is, gaan de meeste stoppers vijf fases door. In deze blog bespreken we de stoppen met roken fases en geven we je tips.

De 5 stoppen met roken fases

Fase 1: Overwegen

Voordat je stopt met roken denk je na over wat dit inhoudt. Wat betekent roken voor jou? Wat zijn de voordelen van stoppen? En wat zijn de nadelen? Waarom zou je willen stoppen? In deze eerste fase is het belangrijk om goed na te denken over de verschillende aspecten van de verslaving. Dit kan je doen door met iemand te praten, zoals met een dierbare of met iemand die zelf ook gestopt is met roken. Het kan ook helpen om jouw gedachten hierover op te schrijven of een opdracht te doen.

Fase 2: Voorbereiden

Wanneer je de knoop hebt doorgehakt kan het voorbereiden beginnen. Dit is namelijk een essentiële fase in het stopproces! Plan een stopdatum en zet deze vast. Neem genoeg tijd om jezelf voor te bereiden op het stoppen, maar stel het ook niet te ver uit. We raden daarom een datum binnen twee tot vier weken aan. Haal daarnaast tabaksproducten uit huis, praat over het stoppen met dierbaren en bekijk wat de mogelijkheden zijn voor hulpmiddelen en stopmethodes.

Fase 3: Informatie inwinnen

Wanneer je wilt stoppen met roken komen er veel dingen op je af. Welke hulpmiddelen zijn beschikbaar? Wat voor stopmethode past het beste bij jou? En kan stoppen met roken vergoed worden? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust informeren en adviseren je er graag over. Je kan in het telefonisch informatiegesprek al jouw vragen over het stoppen met roken kwijt. Zo weet je hoe je jouw stoppoging succesvol moet aanpakken.

Ja, geef mij info! 

Fase 4: Stoppen met roken!

Na het voorbereiden is het tijd om de sigaret echt naast je neer te leggen en te gaan stoppen. Dit kan op veel verschillende manieren. Het is natuurlijk een optie om cold turkey te stoppen, maar dit is voor de meeste stoppers geen succesvolle wijze. Er zijn verschillende hulpmiddelen en stopmethodes beschikbaar. Denk aan nicotinevervangers en medicijnen, maar ook acupunctuur, hypnotherapie en zelfhulpboeken

Bewezen succesvolle hulpmiddelen kunnen worden gecombineerd met professionele begeleiding bij een stoppen-met-rokenprogramma. Dit wordt één keer per jaar volledig vergoed door de zorgverzekeraar zonder eigen risico.

Fase 5: Volhouden

Nu je gestopt bent is het een kwestie van volhouden. Moeilijke momenten, verleidingen en trek naar een sigaret zullen het stoppen met roken soms lastig maken. Leer daarom met deze momenten om te gaan. Zoek afleiding, pak een rustmoment of leer een nieuwe, gezonde gewoonte aan waar je het roken mee kan vervangen.

In drie stappen rookvrij met Stichting Stop Bewust

Wil jij graag stoppen met roken? Dat kan in drie stappen! Meld je aan voor een vrijblijvend adviesgesprek, maak je plan met de stopadviseur en start jouw rookvrij leven. Het informatiegesprek is kosteloos en eenmalig. Je kan hierin al jouw vragen stellen over het stoppen met roken, zoals over hulp en vergoedingen. Samen met de stopadviseur beslis je welke stopwijze het beste bij jou past.