Roken als slechte gewoonte: hoe kom je er vanaf?

Roken is een verslaving, maar ook een gewoonte. Een sigaret roken bij de koffie, tijdens de pauze op je werk, na het avondeten of voor het slapen gaan: de gewoonte om er eentje op te steken zit waarschijnlijk ingebakken. Waarom ging het aanleren hiervan vanzelf en onbewust, terwijl het stoppen erg lastig is? In deze blog leggen we je uit hoe je van de verslaving en gewoonte afkomt.

Roken: een lichamelijke en geestelijke verslaving

Naast een lichamelijke verslaving is roken ook een geestelijke verslaving. In de hersenen wordt er elke keer dat je iets nieuws leert een nieuwe neurologische verbinding gelegd. Wanneer je iets vaker doet, wordt deze verbinding sterker. Zo ontstaat er een associatie, gewoonte of routine. Hoe vaker je rookt, hoe sterker deze verbinding in je hersenen dus wordt. Zomaar stoppen met roken is dan ook lastig: de verbinding in de hersenen is sterk. Er is veel aandacht en doorzettingsvermogen nodig om hier tegenin te gaan.Stoppen met een gewoonte is niet makkelijk. Vooral stoppen met roken is erg lastig, omdat dit niet alleen een gewoonte is, maar ook een lichamelijke verslaving. De verslavende stof nicotine zorgt voor de aanmaak van dopamine, waardoor je een fijn gevoel krijgt. Je lichaam raakt eraan gewend en heeft de nicotine steeds meer nodig.

Gelukkig bestaan er allerlei vormen van hulp die een uitkomst kunnen bieden. Professionele begeleiding kan bijvoorbeeld de geestelijke verslaving aanpakken. Daarnaast bestaan er hulpmiddelen zoals nicotinevervangers die ontwenningsverschijnselen onderdrukken, waardoor het makkelijker wordt om de lichamelijke verslaving te overwinnen.

Nieuwe gewoontes aanleren om van slechte gewoontes af te komen

Als je wil stoppen met roken, moet je van de verslaving afkomen. Daarnaast moet je de gewoonte om te roken afleren. De meest effectieve manier om een gewoonte af te leren is om iets nieuws aan te leren. Zorg ervoor dat je de slechte gewoonte door een gezonde gewoonte vervangt. Sommige stoppers gaan in plaats van het roken van een sigaret snacken of snoepen. Dit is echter niet verstandig: dit kan er namelijk voor zorgen dat je aankomt. Kies daarom voor een gezonde gewoonte, zoals een stuk wandelen of een glas water drinken.

Een systeem van beloning kan ook werken. Doe iets leuks wanneer het je gelukt is om een dag niet te roken, of koop iets leuks van het geld dat je bespaart door geen sigaretten te kopen. Dit kan op korte termijn een extra motivatiefactor zijn om de gewoonte af te leren.

Wees gemotiveerd, blijf positief en maak gebruik van hulp!

Een gewoonte afleren is een proces, evenals de verslaving overwinnen. Het is zeker niet makkelijk en kan soms met vallen en opstaan gaan. Werk aan een goede motivatie, maak een stopplan en blijf positief, ook bij moeilijke momenten. Wees trots op jezelf als het stoppen lukt!

Je staat er daarnaast niet alleen voor. De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust kunnen je informeren en adviseren over de mogelijkheden voor hulp. Welke aanpak past het beste bij jou? En welke hulpmiddelen worden vergoed? In het kosteloze telefonische adviesgesprek kijk je samen naar een persoonlijk stopplan, zodat jij weet hoe je succesvol vaarwel kan zeggen tegen de sigaret.

Telefonisch info en advies