Afbouwen

Wanneer je de nicotinetoevoer geleidelijk afbouwt, kun je langzaam wennen aan een leven zonder roken.
Stihting Stop Bewust Keurmerk

Afbouwen door minder te roken

Je kunt ervoor kiezen om steeds minder sigaretten te roken, tot je uiteindelijk helemaal van het roken af bent.

Geleidelijk Stoppen Met Roken

Roken is een gewoonte die veel mensen graag willen doorbreken vanwege de bekende gezondheidsrisico’s die eraan verbonden zijn. Toch kan het een uitdaging zijn om van de ene op de andere dag te stoppen, vooral als je al lang rookt. Wanneer je dit lastig vindt kun je kiezen voor een afbouwmethode.

Wat zijn Afbouwmethoden?

Afbouwmethoden zijn strategieën waarbij je jouw rookgewoonten geleidelijk vermindert in plaats van abrupt te stoppen. In plaats van van de ene op de andere dag volledig te stoppen, werk je in een beheerst tempo naar een rookvrij leven toe.

Succesvol?

Voor sommige mensen kunnen afbouwmethoden werken! Wanneer je afbouwt verlaag je langzaam de hoeveelheid nicotine in het bloed. Hierdoor krijg je mogelijk minder last van ontwenningsverschijnselen. Helaas zorgt afbouwen er niet voor dat je de rookgewoonte afleert. Dit zorgt ervoor dat de afbouwmethode niet altijd succesvol is. De ervaring leert dat je tot 6 sigaretten per dag kan afbouwen, daarna kan je het beste definitief afscheid nemen van de sigaret.

Uiteindelijk is er nooit 1 beste stopmethode, er zijn wel manieren die vaker tot succes leiden. Daarover kan een stopadviseur je meer vertellen.