Cold turkey

Cold turkey stoppen betekent in één keer stoppen zonder hulpmiddel. Deze methode wordt heel vaak gebruikt, maar werkt meestal niet.
Stihting Stop Bewust Keurmerk

Is Cold Turkey succesvol?

De Cold Turkey stopmethode, waarbij je in 1 x met roken stopt zonder hulpmiddelen, is een uitdagende benadering met een beperkt succespercentage. Het is op zich vreemd dat dit de meest gebruikte methode is gezien het lage succespercentage van 6%-8% (1 jaar na stopdatum). Wanneer je kiest voor deze moeilijke route zijn hier overwegingen en tips voor een goede aanpak.

Overwegingen bij de Cold Turkey Methode:

1. Persoonlijke motivatie
    Identificeer krachtige persoonlijke redenen waarom je wilt stoppen met roken. Een diepgaand begrip van je motivatie kan dienen als een drijvende kracht tijdens moeilijke momenten.

Tips voor een Cold Turkey Aanpak:

1. Mentale voorbereiding
    Bereid je mentaal voor op ontwenningsverschijnselen en de valkuilen die je kunt tegenkomen in de eerste dagen en weken na het stoppen.
  2. Vermijd bewust triggers
    Herken en vermijd bewust situaties en omgevingen die je herinneren aan het roken, dit zijn de zogenaamde triggermomenten.
  3. Wees flexibel
    Erken dat elke stoppoging uniek is en dat flexibiliteit belangrijk is. Als je merkt dat een bepaald onderdeel van je aanpak niet werkt, wees dan bereid aanpassingen te maken.
  4. Zelfreflectie bij terugval
    Als terugval optreedt wordt dan niet boos op jezelf, maar analyseer wat er is gebeurd. Gebruik het als een leermoment om je aanpak aan te passen en het vervolgens beter te doen.

Conclusie

De Cold Turkey methode vereist vastberadenheid en doorzettingsvermogen, met een besef van de realiteit dat succes niet gegarandeerd is. Wees trots op elke stap vooruit en leer van de uitdagingen die je tegenkomt. Het proces van stoppen met roken is uniek voor iedereen, en het vinden van de benadering die het beste bij jou past, is van het grootste belang.