STOPPEN MET ROKEN VERGOEDING 2020

Er is goed nieuws! In het Nationaal Preventie Akkoord van 2020 is vastgelegd dat zorgverzekeraars geen eigen risico meer in rekening mogen brengen bij reguliere stoppen-met-roken programma’s. Dit betekent dat stoppen met roken zorg één keer per jaar volledig wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

VERGOEDING

De vergoeding geldt alleen voor bewezen effectieve stopmethodes en hulpmiddelen:

Let op! Medicatie wordt alleen vergoed wanneer het wordt gecombineerd met begeleiding en daarmee onderdeel is van het stoppen-met-roken programma. Stichting Stop Bewust kan je hierin verder informeren en adviseren. Mocht je hier in januari al gebruik van willen maken, dan zullen we je daarover adviseren. Neem snel contact op, want de planning bij de juiste zorgverleners loopt snel vol door deze verruiming van de vergoeding.

Contact opnemen

ALTERNATIEVE HULPMIDDELEN

Een alternatieve methode of hulpmiddel is niet wetenschappelijk bewezen, maar kan om uiteenlopende redenen voor iemand toch een goed alternatief zijn. De vergoeding van de zorgverzekeraar is afhankelijk van de methode (regulier of alternatief). Stoppen met roken hulpmiddelen die wetenschappelijk niet effectief bewezen zijn, worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Voorbeelden van alternatieve hulpmiddelen zijn: lasertherapie, een stoppen met roken boek, acupunctuur en kruidentabletten. Zie hier het overzicht van reguliere en alternatieve methodes.

Let op! Heb je een aanvullende zorgverzekering? Dan kom je mogelijk wel in aanmerking voor een vergoeding van alternatieve methodes.

Wil je meer informatie over de vergoeding van stoppen-met-roken hulp? Neem dan contact met ons op via 088-5006600 en onze telefonische stopadviseurs helpen je met informatie en advies.