Stoppen met roken vergoeding 2021

In het Nationaal Preventie Akkoord werd vastgelegd dat zorgverzekeraars vanaf 2020 geen eigen risico meer in rekening mogen brengen bij reguliere stoppen-met-rokenprogramma’s. Goed nieuws! Ook in 2021 wordt stoppen-met-rokenzorg door bijna alle zorgverzekeraars één keer per jaar volledig vergoed vanuit de basisverzekering zonder eigen risico.

Aanbevolen stoppen-met-rokenprogramma’s vergoed in 2021

De vergoeding geldt voor bewezen effectieve stoppen-met-rokenprogramma’s:

Hulpmiddelen zoals medicijnen en nicotinevervangers kunnen in combinatie met professionele begeleiding vergoed worden. De zorgverzekeraar vergoedt deze methodes, omdat deze bewezen succesvol zijn. Afspraken over de vergoeding zijn vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord.

Heb jij vragen over de stoppen met roken vergoeding, of wil je hier graag gebruik van maken? Stichting Stop Bewust kan je hierover informeren en adviseren.

Meer informatie over vergoeding

Vergoeding voor alternatieve hulpmiddelen in 2021

Een alternatieve methode of hulpmiddel is niet wetenschappelijk bewezen. Toch kan om uiteenlopende redenen voor iemand een goed alternatief zijn. De vergoeding van de zorgverzekeraar is afhankelijk van de methode (regulier of alternatief). Stoppen met roken hulpmiddelen die wetenschappelijk niet effectief bewezen zijn, worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Voorbeelden van alternatieve hulpmiddelen zijn: lasertherapie, een stoppen met roken boek, acupunctuur en kruidentabletten. Zie hier het overzicht van reguliere en alternatieve methodes. Heb je een aanvullende zorgverzekering? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding van alternatieve methodes.

Vergoedingsvragen? We helpen je graag met de antwoorden

Informatie en stopadvies

Wil je meer informatie over de vergoeding van stoppen-met-rokenhulp? Of wil je graag advies over welke manier van stoppen het beste bij jou past? Onze telefonische stopadviseurs informeren en adviseren je graag over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Neem contact met ons op via 088-5006600 of schrijf je in voor een terugbelverzoek. Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.