Stoppen met roken weetjes

Dat roken slecht voor je is hoor je overal. Toch zijn er veel over roken onbekend bij een grote groep mensen. In deze blog zetten we enkele weetjes over (stoppen met) roken op een rij.

Meeroken en derdehandsrook

Veel mensen weten wat meeroken is. Het fenomeen waarbij je ook rook binnenkrijgt als niet jij, maar iemand in de buurt een sigaret rookt. Minder mensen kennen de term derdehandsrook. Dit is de rook die in je kleding en op spullen gaat zitten als je in contact bent gekomen met sigarettenrook. Ouders die buiten roken denken vaak dat de kinderen daar geen last van hebben. Helaas merken kinderen de effecten van derdehandsroken juist het meest.

Medicijnen zijn geen wondermiddel

Sommige stoppers gebruiken een medicijn dat de ontwenningsverschijnselen vermindert. Toch is het belangrijk om te onthouden dat er geen ‘wondermiddel’ bestaat voor stoppen met roken. Ook als je medicijnen gebruikt als hulpmiddel, zul je het stoppen zelf moeten doen. Jouw motivatie is belangrijker dan het hulpmiddel dat je gebruikt. Om te bepalen welke stopmethode voor jou het beste werkt kun je een gesprek aangaan met één van onze stopadviseurs.

Roken is slecht voor huisdieren

Dat roken niet alleen jezelf, maar ook je omgeving schaad werd eerder al genoemd. Wat veel mensen niet weten: roken is ook erg slecht voor je huisdieren. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Glasgow. Huisdieren van rokers hebben bijvoorbeeld een hogere kans op overgewicht en verschillende vormen van kanker.

Roken en astmamedicijnen

Dat roken en astma verband met elkaar kunnen hebben zal veel mensen niet verassen. Niet alleen dat is het geval, roken zorgt ook dat astmamedicijnen minder goed werken. Stoppen met roken heeft altijd zin, ook als je longen al minder werken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na het stoppen je longen (deels) kunnen herstellen.

Ik pak mijn stopkans

Stoppen met roken is een kans op een gezonder leven. Om die kans te grijpen is een goede voorbereiding van belang. Onze stopadviseurs kunnen jou helpen met al je vragen. Hierdoor is de kans het grootst dat jouw stoppoging uitmondt in een succes.

GESPREK MET STOPADVISEUR