Stoptober tips

Stoptober tips: zo houd jij het stoppen met roken in oktober vol!

In Stoptober stopt Nederland 28 dagen met roken. Hoe zorg je ervoor dat je deze maand doorkomt zonder sigaretten? En hoe blijf je ook na oktober rookvrij? In deze blog delen wij al onze Stoptober tips, zodat jij deze maand doorkomt!

Stoptober tips

We delen 8 stoppen-met-rokentips. Deze kunnen je helpen met motivatie, moeilijke momenten en volhouden in Stoptober. Ook wanneer je stopt met roken na oktober kunnen de tips van pas komen. 

Stoptober tip 1: Maak gebruik van onze kosteloze hulplijn

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden voor hulp, zoals het gebruik van nicotinevervangers, pleisters of coaching. Ook wanneer je al veel hulpmiddelen en stopmethodes geprobeerd hebt zijn er nog opties beschikbaar. De telefonische stopadviseurs kunnen jou kosteloos informeren en adviseren, o.a. over de vergoedingen via de zorgverzekeraar. 

Ontvang kosteloze hulp!

Stoptober tip 2: Haal al het rookwaar uit huis

Gooi pakjes sigaretten en shag weg, verwijder de asbak van de tafel en haal je aansteker uit je jaszak. Wanneer je overal herinnerd wordt aan het roken, is het lastiger om gestopt te blijven. Zorg er daarom voor dat al het rookwaar uit het zicht is. 

Stoptober tip 3: Bedenk waarom je wil stoppen met roken en schrijf je redenen op

Motivatie is ontzettend belangrijk bij elke stoppoging. Het is daarom goed om af en toe terug te denken aan waarom je graag wilde stoppen met roken. Dit helpt je wanneer je het moeilijk hebt. Redenen om te willen stoppen zijn bijvoorbeeld:

Stoptober tip 4: Pas op met alcohol en koffie

Alcohol en koffie kan de trek naar een sigaret versterken. Misschien stak je altijd een sigaret op wanneer je koffie dronk, of associeer je alcohol met roken. Wees je hier bewust van en probeer te minderen met alcohol en koffie aan het begin van jouw stoppoging. 

Stoptober tip 5: Download een app voor ondersteuning

Stoppen met roken apps kunnen ondersteuning bieden bij jouw stoppoging. Ze geven aan hoe lang je al gestopt bent, hoeveel geld je hebt bespaard en wat de gezondheidsvoordelen zijn voor jouw lichaam. Dit werkt motiverend, want zo zie je wat je al hebt bereikt met het stoppen met roken. In onze blog geven we tips voor goede stoppen met roken apps

Stoptober tip 6: Leer omgaan met moeilijke momenten

Wanneer je stopt met roken zal je last hebben van moeilijke momenten. Dat is niet erg, mits je hiermee om leert gaan. Wanneer je last hebt van veel trek en het moeilijk hebt met het niet-roken kan je verschillende dingen doen. Bijvoorbeeld:

  • Zoek afleiding, zodat je niet aan het roken hoeft te denken.
  • Doe een ademhalingsoefening om tot rust te komen.
  • Realiseer je dat de hunkering binnen enkele minuten voorbij gaat.
  • Praat erover met een vriend, familielid of collega. 

Stoptober tip 7: Beweeg!

Beweging biedt afleiding en is goed voor jouw lichaam. Je kan fanatiek gaan sporten tijdens jouw stoppoging, zoals hardlopen, bootcampen of fitnessen, maar ook fietsen of wandelen is goed. Elk moment dat je normaal naar buiten ging om te roken, kan je gebruiken om een stukje te wandelen. Zo pak je toch jouw rustmoment, zonder hierbij een sigaret op te steken.

Stoptober tip 8: Geef niet op bij een terugval

Het kan voorkomen dat je een terugval hebt gehad, bijvoorbeeld door heftige emoties of stress. Jammer, maar geef niet op! Leer omgaan met craving en moeilijke momenten en ga door waar je gebleven was. Zorg er vooral voor dat het roken niet vaker voorkomt.

Meer informatie, tips en nieuws ontvangen?

Volg ons op Facebook  Schrijf je in voor onze nieuwsbrief