Waarom helpt een prijsverhoging bij het stoppen met roken?

Per 1 april 2024 zullen de prijzen van een pakje sigaretten weer gaan stijgen. Deze keer is het een prijsverhoging van maar liefst €0,93. Hierdoor zal de gemiddelde prijs van een pakje stijgen naar €11,10. Waarom helpt een prijsverhoging bij het stoppen met roken en wat betekent zo’n prijsverhoging voor je portemonnee?

De prijs van sigaretten door de tijd heen

Dit is, zoals je misschien al weet, niet de eerste prijsverhoging van sigaretten. Maar het verschil tussen de prijs van sigaretten 54 jaar geleden en nu zal je misschien toch verrassen. In 1970 was de prijs van een pakje sigaretten nog minder dan een euro, namelijk €0,86. In 1970 zou je dus bijna 13 pakjes sigaretten kunnen kopen voor de prijs van één pakje sigaretten in 2024. Hieronder zie je een grafiek van de gemiddelde prijs voor een pakje sigaretten tussen 1970 en nu.

Staafgrafiek van de prijs van sigaretten door de tijd heen.

Waarom een prijsverhoging(helpt)

De prijs is door de tijd heen dus flink gestegen. Maar waarom stijgt de prijs steeds zo? En helpt het eigenlijk wel? Een prijsverhoging van tabak wordt gebruikt om het aantal rokers in de toekomst te verminderen. Dit voegt toe aan de algemene gezondheid, en de economie. Een prijsstijging ontmoedigt rokers om te blijven roken. Het is bewezen dat dit rokers helpt te stoppen. De meeste rokers verminderen door een prijsverhoging het aantal rookmomenten per dag, anderen stoppen volledig. Ook worden nieuwe rokers door de hoge prijzen ontmoedigd om te beginnen met roken. Vooral op jongeren heeft een prijsverhoging veel effect. In de grafiek hieronder zie je het aantal rokers in vergelijking met de prijs van sigaretten

Grafiek met het verschil tussen de prijs van sigaretten en het percentage rokers door de tijd heen.

Wat kun je doen met het geld dat je uitgeeft aan sigaretten?

Vanaf april 2024 wordt een gemiddeld pakje sigaretten dus €11,10. Stoppen met roken kan je na deze prijsstijging dus een hoop geld opleveren. Wat zou je kunnen doen met al dat geld dat je nu uitgeeft aan sigaretten?

Laten we een rekensom doen. Stel je rookt een pakje per dag. Dan kost dat je:

Per week: 7 x €11,10 = €77,70

Per maand: 30 x €11,10 = € 330,30

Per jaar: 365 x €11,10 = €4051,50

Wat kun je doen met al dit geld als je stopt?

Elke week uitgebreid uit eten gaan met twee (of twee keer in je eentje), of

Twee keer per week naar de sauna, of

Elke maand met de (klein)kinderen naar de Efteling, of

Elke maand met de familie uit eten, of

-Een designer (zonne)bril per maand kopen, of

-Een eigen sauna of jacuzzi kopen na een jaar, of

Twee keer per jaar op luxe vakantie, of

Elk jaar met de hele familie op vakantie, of

-Twee Gucci horloges per jaar kopen.

Als je ongeveer 10 sigaretten op een dag rookt (ongeveer een half pakje) en besluit te stoppen, dan houd je de helft over en kun je dus bijvoorbeeld één Gucci horloge kopen per jaar.

Gemotiveerd om te stoppen?

Dus waarom helpt een prijsverhoging bij het stoppen met roken? Het is vooral bedoelt om rokers te helpen minderen en om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken. Dit zal daarom waarschijnlijk niet de laatste prijsverhoging van sigaretten zijn. Ben je door deze prijsstijging gemotiveerd geraakt om te stoppen met roken? Stop dan met een goede voorbereiding! Vul gratis de stopwijzer in en leer alles wat je moet weten over stoppen. Of meld je hier aan voor een kosteloos en vrijblijvend stopadviesgesprek.