Waarom stoppen met hulp?

“Je gooit je sigaretten weg en steekt er gewoon nooit meer een op. Zo simpel is het toch, het stoppen met roken?” Niet-rokers denken vaak dat het zo werkt. Helaas is het makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk, sommige stoppers lukt het om op deze manier te stoppen met roken. 95% begint echter na een korte of lange tijd weer met roken. Stoppen met hulp kan daarom een uitkomst bieden. In deze blog vertellen we je waarom.

Stoppen met roken met hulp: een goed idee?

Door verleidingen, nicotine-ontwenning en gewoonte kan het ontzettend lastig zijn om de sigaret links te laten liggen. Je hebt daarnaast te maken met een van de meest verslavende middelen, waardoor het niet voor iedereen zo simpel is als het lijkt. Gelukkig zijn er verschillende manieren beschikbaar, bestaan er goede methodes en worden meerdere hulpmiddelen vergoed. Er zijn verschillende redenen waarom stoppen met roken met hulp een goed idee is.

Een verslaving overwin je niet zomaar

Het is niet makkelijk om van sigaretten af te komen. Enerzijds verlang je als je rookt naar nicotine: de lichamelijke verslaving. Dit stofje maakt namelijk dopamine aan in de hersenen, wat een fijn gevoel geeft.

Anderzijds is er de mentale verslaving. Je hebt allerlei associaties ontwikkeld met roken. Het is dan een gewoonte of routine om een sigaret op te steken op vaste momenten. Dit is lastig om in een korte tijd te veranderen: de verbindingen in je hersenen zijn sterk.

Hulp kan je hierbij een uitkomst bieden. Zo bestaan er nicotinevervangende middelen die je kunnen helpen om de lichamelijke verslaving in stapjes af te bouwen. Om ook de mentale verslaving te overwinnen zijn er opgeleide coaches, die je kunnen begeleiden bij het vinden van nieuwe, gezonde gewoontes.

Hulp is er in alle vormen en maten

‘Hulp’ klinkt misschien als iets groots. Maar het is er in alle vormen, soorten en maten! Wat dacht je bijvoorbeeld van een stoppen met roken app, een advies van een gestopte vriend of een nicotinepleister? Of van groepsbegeleiding, een e-sigaret of laserbehandeling? Voor iedere stopper is er een hulpmiddel of methode die bij hem of haar past. Let wel op: de succespercentages van reguliere methodes zijn succesvoller dan die van alternatieve methodes.

Veel succesvoller dan cold turkey stoppen

Stoppen met roken met een hulpmiddel of stopmethode is veel succesvoller dan cold turkey stoppen. Een klein gedeelte lukt het om zonder hulp definitief vaarwel te zeggen tegen de sigaret: ongeveer 5% van de stoppers. Een groot gedeelte lukt dit niet en valt terug. Wetenschappelijk onderzoek en slagingspercentages laten zien dat een regulier programma tot wel tien keer succesvoller is.

Vergoeding via de zorgverzekeraar beschikbaar

Stoppen met roken hoeft je niets te kosten. Sterker nog, je kan er ontzettend veel geld mee besparen! Bewezen effectieve stoppen-met-rokenprogramma’s kunnen volledig worden vergoed door de zorgverzekeraar, zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico. Hieronder valt professionele coaching, eventueel met een nicotinevervanger of medicijn. Dit zijn voorbeelden van reguliere hulp en hulpmiddelen.

Zie je de hulpmiddelen door het bos niet meer? Ontvang gratis info

Er is ontzettend veel keuze in hulp. En welke methode past het beste bij jou? De telefonische stopadviseur kan hier samen met jou naar kijken. In een adviesgesprek ontvang jij goede informatie en persoonlijk advies. Zo weet jij hoe je het stoppen met roken succesvol kan aanpakken en of een vergoeding via de zorgverzekeraar beschikbaar is. Het is kosteloos en vrijblijvend.

Jouw eerste stap: info en advies